ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Πέραν των θεωρητικών ορίων οι αυξήσεις στο δημόσιο

Η άνοδος του κρατικού μισθολογίου θα έπρεπε να αντιπροσώπευε την άνοδο του ονομαστικού ΑΕΠ

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Ρυθμό αύξησης των δαπανών ψηλότερο του αντίστοιχου των εσόδων παρουσίασε για πρώτη φορά φέτος το κρατικό μισθολόγιο, με το δημοσιονομικό συμβούλιο την προηγούμενη εβδομάδα να αναδεικνύει το πρόβλημα που πάει να δημιουργηθεί, παρά την «άτυπη» συμφωνία για μη αύξηση του κρατικού μισθολογίου πέραν του ρυθμού αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ. Όπως διαπιστώνεται από τα σχετικά στοιχεία που επεξεργάστηκε το Συμβούλιο, οι κρατικές δαπάνες αυξάνονται πλέον με σημαντικό ρυθμό που, όπως φαίνεται από το Στρατηγικό Πλαίσιο Δημοσιονομικής Πολιτικής 2020-2022, αναμένεται να ξεπεράσουν τον ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, το κρατικό μισθολόγιο κατά τους πρώτους 8 μήνες του έτους αυξήθηκε με οριακά ψηλότερο ποσοστό σε σχέση με τον αντίστοιχο ρυθμό αύξησης των κρατικών εσόδων.

Ωστόσο, υπάρχει συμφωνία για να μην συμβαίνει αυτό, έστω και μόνο στους ημικρατικούς οργανισμούς. Η συμφωνία υπογράφηκε μεταξύ συντεχνιών των ημικρατικών και υπουργού Οικονομικών και σκοπός ήταν να διορθώσει τη στρέβλωση των μισθολογικών αυξήσεων κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες, ακόμα και σε περιόδους κρίσης. Όπως συμφώνησαν συντεχνίες και ΥΠΟΙΚ, η αύξηση του μισθολογίου θα αντιπροσώπευε την αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ. Αυτό σημαίνει ότι το μισθολόγιο στο σύνολό του και όχι οι μισθοί ξεχωριστά, θα έπρεπε να αυξάνεται τόσο όσο θα μεγαλώνει η παραγωγή της οικονομίας σε τρέχουσες τιμές.

Αν και υπήρχε η προσπάθεια για να περάσει ως νόμος, ανακόπηκε νωρίς η προσπάθεια. Εκεί που υπήρχε γενική συναντίληψη και που μάλιστα κόντεψε να καταλήξει σε συμφωνία για όλο το δημόσιο τομέα, όχι μόνο έγινε κατορθωτό να ισχύσει ο περιορισμός μόνο για τους ημικρατικούς, αλλά μερικά χρόνια αργότερα αποδεικνύεται πως δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Πώς λειτουργεί αυτό όμως; Οι κανόνες της ευρωπαϊκής επιτροπής που τηρούν οι χώρες προνοούν πως όταν μπει ο μεσοπρόθεσμος δημοσιονομικός στόχος, το έλλειμμα ή το πλεόνασμα για την κάθε χώρα, που στην προκειμένη περίπτωση είναι η Κύπρος, θα πρέπει να είναι συγκεκριμένο. Όταν δεν πετύχει το κράτος το στόχο του και είναι πιο κάτω, τότε ενεργοποιείται το «expenditure bench mark» και οι δαπάνες του κράτους θα πρέπει να αυξάνονται με μικρότερο ρυθμό από το ΑΕΠ της χώρας.

Μπορεί να αντιστραφεί

Στην έκθεση του Συμβουλίου αναφέρεται επίσης πως η αύξηση του κρατικού μισθολογίου δύναται να επιταχυνθεί σε περίπτωση που αντιστραφεί η μετά την κρίση πολιτική που ακολουθήθηκε, δηλαδή της αντικατάστασης μόνιμου προσωπικού με έκτακτους και ωρομίσθιους. Όπως φαίνεται από τα στοιχεία, το 2013 και μετά η κάλυψη των αναγκών της Κεντρικής Κυβέρνησης γινόταν κυρίως με την πρόσληψη εκτάκτων υπαλλήλων. Εξηγεί πως είναι αναμενόμενο ότι όσο αυξάνεται ο αριθμός τους, τόσο να αυξάνονται και οι πιέσεις για αλλαγή τους καθεστώτος, δηλαδή διορισμού σε μόνιμες θέσεις κάτι που θα επιβαρύνει τα δημόσια οικονομικά.

Ο εφάπαξ κίνδυνος

Δημοσιονομικοί κίνδυνοι προκύπτουν και σε περίπτωση που εκδοθεί απόφαση δικαστηρίου εναντίον της Δημοκρατίας οπότε επιβάλλεται η καταβολή χρηματικών αποζημιώσεων στους ενάγοντες. Σε περίπτωση που οι χρηματικές αποζημιώσεις είναι ψηλές τότε επηρεάζονται αρνητικά τα δημόσια οικονομικά και κατά συνέπεια η μη επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων που τίθενται με όλα τα αρνητικά συνεπακόλουθα. Οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι θα προκύψουν κυρίως από την καταβολή των αποκοπών στις απολαβές στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα, σε περίπτωση επικύρωσης των αποφάσεων του Διοικητικού Δικαστηρίου από το Ανώτατο Δικαστήριο, και αφορούν τις αγωγές υπαλλήλων και συνταξιούχων του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα βάσει του περί της Μείωσης των Απολαβών και των Συντάξεων των Αξιωματούχων, Εργοδοτουμένων και Συνταξιούχων της Κρατικής Υπηρεσίας και του Ευρύτερου Δημόσιου Τομέα Νόμου. Σε περίπτωση επικύρωσης της αρχικής απόφασης που πάρθηκε από το Διοικητικό Δικαστήριο η συνολική δημοσιονομική επίπτωση θα ανέλθει στα 844 εκ. ευρώ μέχρι το 2023. Σημειώνεται ότι οι εξοικονομήσεις για το κράτος από τις μειώσεις των απολαβών και συντάξεων για το έτος 2018 ανήλθε στα 256,6 εκ. ευρώ ενώ το αντίστοιχο ποσό για το 2017 ανήλθε στα 265,3 εκ. ευρώ.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση