ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
Τελευταία Ενημέρωση: 00:23
 

Με έμπνευση το Μέτσοβο

«Τόποι δημιουργίας», η μεγάλη ομαδική έκθεση που εγκαινιάστηκε πριν από λίγες ημέρες στην Πινακοθήκη Αβέρωφ,στο Μέτσοβο

Newsroom Κ, Αθήνα

ΤΗΣ ΜΑΡΩΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

Από τα παράθυρα της Πινακοθήκης Ε. Αβέρωφ φαίνονται οι στέγες των πέτρινων σπιτιών του Μετσόβου. Πίσω τους, μακριά στο βάθος απλώνονται οι πλαγιές στο Γινιέτς, όπου ο Ευάγγελος Αβέρωφ φύτεψε τα πρώτα κλήματα ενός αμπελώνα που έμελλε να γίνει σπουδαίος. Εξήντα χρόνια έχουν περάσει από την αναμπέλωση των άγονων πλαγιών της περιοχής και τη δημιουργία του γνωστού σήμερα κρασιού «Κατώγι» – ήταν το 1959 όταν ο Μετσοβίτης ευεργέτης ανακάλυψε σ’ ένα κατάστιχο του 1732 ότι οι πλαγιές αυτές έδιναν κάποτε πολλές οκάδες κρασί, και οραματίστηκε να δώσει ζωή στον ερημωμένο τόπο και να δημιουργήσει ένα εκλεκτό κρασί κατά τα γαλλικά πρότυπα. Και έχουν περάσει τριάντα χρόνια από τότε που εγκαινιάστηκε στο Μέτσοβο ένα μουσείο νεοελληνικής τέχνης με έργα των σημαντικότερων καλλιτεχνών του 19ου και 20ού αιώνα, το τελευταίο από μια σειρά έργων ανάπτυξης και πολιτισμού με στόχο τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και τη διάσωση ενός τόπου που όπως όλα τα δύσβατα χωριά της περιοχής, πλήττονταν από την αστυφιλία.

Ετσι, η μεγάλη ομαδική έκθεση που εγκαινιάστηκε πριν από λίγες ημέρες στην Πινακοθήκη Αβέρωφ είναι επετειακή, και γιορτάζει δύο σημαντικά γεγονότα. Ο τίτλος της είναι «Τόποι δημιουργίας», και προφανώς αφιερώνεται στην περιοχή, τον «τόπο και τη δημιουργία», όπως σχολιάζει η Τατιάνα Αβέρωφ-Ιωάννου, πρόεδρος του Ιδρύματος Ε. Αβέρωφ-Τοσίτσα. «Αφιερώνεται», συνεχίζει, «στο όραμα και στη συνέχεια, και φιλοδοξεί να αναδείξει αφενός την πολυμορφία των αναζητήσεων και τον δυναμισμό της σύγχρονης τέχνης των δημιουργών μας, και αφετέρου να συμβάλει στην πρόσληψη και κατανόηση μιας ιδιαίτερης πολιτισμικής οντότητας διερευνώντας συγχρόνως τις βαθύτερες ταυτίσεις που ορίζουν τους “τόπους δημιουργίας” των συμμετεχόντων καλλιτεχνών».

Την επιμέλεια έχει η ιστορικός τέχνης και επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης, δρ Λίνα Τσίκουτα-Δεϊμέζη, η οποία υπογράφει και τα κείμενα στον δίγλωσσο κατάλογο. Σε αυτή τη δεύτερη συνεργασία της με την Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ –η πρώτη ήταν το 2002– επιχειρεί να καταγράψει την πολυμορφία της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής δημιουργίας, ένα δύσκολο εγχείρημα όπως παραδέχεται η επιμελήτρια, που κατέληξε στην επιλογή 64 καλλιτεχνών, οι οποίοι δημιούργησαν τα 60 έργα της έκθεσης. «Στην επιλογή του θέματος έχουν παίξει ρόλο τόσο η εικόνα όσο και το εννοιολογικό πλαίσιο», λέει. «Θεματικά, κάποιοι καλλιτέχνες ασχολούνται στο έργο τους με τον ίδιο τον Αβέρωφ, άλλοι με την ιδιαίτερη φύση του τόπου, τα κλήματα, τα αμπέλια, τα ζώα, τις αρκούδες, τα αχανή τοπία, την παράδοση, τα έθιμα και τις συνήθειες, τον ρόλο της γυναίκας στην περιοχή, τα υφαντά, τα στολίδια, τα κεντήματα, τα κρασιά, την ιστορία, τις ιδιαίτερες παραδόσεις. Ενδιαφέρον έχει η αντίθεση του συνδυασμού της παράδοσης με σύγχρονες τεχνικές», καταλήγει.

Κάθε καλλιτέχνης δούλεψε με τον τρόπο του: ερεύνησε αρχεία, μίλησε με τους ντόπιους, άντλησε στοιχεία από την προφορική ιστορία της περιοχής, περπάτησε στο χωριό, ή ταξίδεψε στην ευρύτερη περιοχή. Μέσα από ποικίλες επιδράσεις, με αφετηρία τα προσωπικά βιώματα αλλά πάντα σε σχέση με τις δημιουργικές τους εμμονές, οι καλλιτέχνες έκαναν την τελική επιλογή. Τα έργα εντέλει δηλώνουν την προσωπική γραφή του καθενός, μέσα από μια μεγάλη ποικιλία στα είδη και στις τεχνικές, από τα πιο παραδοσιακά μέχρι τα πιο πρωτοποριακά, τα πολυμέσα, την τεχνολογία και τις πιο εξελιγμένες εκδοχές της.

Διάρκεια έκθεσης έως 12/1/2020.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Νίκος Χατζηκυριάκος - Γκίκας, «Γλέντι στην ακρογιαλιά ΙΙ», δεκαετία 1970. Ταπισερί 196x268 εκ.

Ζωγραφική... στον αργαλειό

Το Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, ετοιμάζει έκθεση με τίτλο «Υφάνσεις. Ζωγραφική και ταπισερί στην Ελλάδα από το 1960 έως ...
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
X