ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

«Θαλαssοφίλητη»: Ίχνη της καθημερινότητας

Ο εικαστικός Αντρος Ευσταθίου και η επιμελήτρια Έλενα Παρούτη μιλούν στην «Κ» για την έκθεση στην IsnotGallery

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Η έκθεση «Θαλαssοφίλητη» του Άντρου Ευσταθίου, σε επιμέλεια της Έλενας Παρούτη, που εγκαινιάστηκε την Τετάρτη 11 Νοεμβρίου, στην γκαλερί IsnotGallery αποπνέει μια ευαισθησία, την οποία αντιλαμβάνεται ο επισκέπτης μόλις μπει στον χώρο. Οι φωτογραφίες που εκτίθενται, σε μικρή κλίμακα ουσιαστικά συνθέτουν ένα μεγαλύτερο κάδρο, έναν πίνακα με πολλές λεπτομέρειες, που είναι ουσιαστικά η Κύπρος του σήμερα, που παλεύει να σταθεί δίπλα στην Κύπρο του χθες. Θαλασσοφίλητη η Κύπρος… ρώτησα τον Άντρο για τον τίτλο που έδωσε στην έκθεσή του, «Τι σε οδήγησε να θες να δείξεις την Κύπρο σε αυτή τη μορφή και με αυτόν τον τίτλο;» και η απάντησή του αμέσως σε κάνει να καταλαβαίνεις ολόκληρη την ουσία της δουλειάς του, «Μα αυτή την Κύπρο ‘βλέπω’ εγώ και αυτή την Κύπρο αποτυπώνω. Δεν με ενδιαφέρει η Κύπρος που διαφημίζει το υφυπουργείο Τουρισμού, αυτή είναι για τους τουρίστες, δεν έχει καμιά σχέση με μένα και την αισθητική μου. Δεν με ενδιαφέρουν τα ηλιοβασιλέματα και τα μισοβυθισμένα πλοία σε ξέρες. Με ενδιαφέρει η ιστορία μου, οι ρίζες μου –αυτές αποτυπώνω στις δουλειές μου».

Και εδώ μπαίνει στην κουβέντα μας η επιμελήτρια της έκθεσης, η αρχιτέκτονας Έλενα Παρούτη, «Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που σκέφτηκες, όταν είδες τις φωτογραφίες του Άντρου;» τη ρώτησα, «Τη δουλειά του Άντρου Ευσταθίου την παρακολουθώ χρόνια, τόσο μέσα από τις εκθέσεις του, όσο και μέσα από τις αναρτήσεις του στα social media. Ξεχώριζα πάντα τη ‘ματιά του’ στο καρέ, την ευαισθησία του αλλά και την αυθεντικότητα που κάθε φορά καταφέρνει να αποτυπώνει» και η επιμέλεια πώς ήλθε, πώς στήθηκε αυτή η έκθεση, «λειτούργησες πρωτίστως ως αρχιτέκτονας;» αμέσως αναρωτήθηκα, «όταν αποδέχθηκα την πρόσκληση-πρόκληση για επιμέλεια της Έκθεσης και βλέποντας και το υλικό με το οποίο είχα να δουλέψω, κινήθηκα σε δύο αρχές, της συνοχής των εικόνων και της αλληλουχίας στο στήσιμο και η αλήθεια είναι ότι κάθε φορά που βρίσκομαι μπροστά από ένα project, εκτός της καθημερινότητας του αρχιτέκτονα με ιντριγκάρει από τη μία αλλά παράλληλα συνειδητοποιώ ότι το background μου με παρασέρνει σε έννοιες οικείες. Έτσι από την αρχή σκέφτηκα το στήσιμο τρισδιάστατα, με ομοιομορφία και όγκο από τη μία πλευρά και την έμφαση στην αντίθεση από την άλλη ως ισορροπία. Επίσης, ο διάλογος των εικόνων, η χρήση πλαισίου ή μη, καθώς και η εγκατάσταση του ικριώματος ενδυναμώνουν την ιδέα».

Έννοιες οικείες

Ρώτησα και τους δύο αν υπάρχει μία καλά κρυμμένη Κύπρος, που θέλει να προστατευτεί και ο Άντρος απάντησε αμέσως, «Ναι, φυσικά και υπάρχει, φτάνει κάποιος να θέλει να τη δει, να την ανακαλύψει. Είναι σαν να εισχωρείς στο υπόστρωμα της επιφάνειας. Δεν ξέρω όμως πολλούς που θα έκαναν τον κόπο να κάνουν αυτή την προσπάθεια, οι περισσότεροι θα ζήσουν με το προφανές» και η Έλενα συμπλήρωσε: «Η στροφή του κόσμου ένεκα των περιορισμών στην Κύπρο και στην ‘ενδοσκόπηση’ μάς υπενθυμίζουν πόσο τυχεροί είμαστε που ζούμε σε ένα νησί με φως και ήλιο ‘Παράξενο το βλέπω εδώ το φως του ήλιου’ όπως λέει και ο Σεφέρης, στον οποίο αναφέρεται και ο καλλιτέχνης, και ναι, κάπου υπάρχει μια άλλη Κύπρος φωτεινή, μακριά από τη διαπλοκή και τις πικρίες που μας δοκιμάζουν το τελευταίο καιρό. Η Κύπρος, στην απλότητά της και την ομορφιά της». Οι ομορφιές της Κύπρου στην έκθεση του Άντρου αναδεικνύονται ενίοτε διά των λεπτομερειών και ενίοτε μέσω των ανθρώπων της, άραγε τι ασχημαίνει το νησί μας; Ο Άντρος λέει ο κόσμος και γίνεται πιο συγκεκριμένος: «Η πλειοψηφία του κόσμου. Οι συμπεριφορές. Ζούμε σε έναν υπέροχο τόπο, οι συμπεριφορές είναι αυτές που κηλιδώνουν το τοπίο». Όσο για την αισθητική μας, ο Άντρος είναι καυστικός: «Έχουμε χάσει την αισθητική μας. Δεν είχαμε πότε αισθητική, εκτός από ένα συγκεκριμένο αριθμό ανθρώπων που έχουν ένα υψηλό αίσθημα αισθητικής. Μιμητές είναι οι περισσότεροι Κύπριοι. Κακοί μιμητές ξένων ρευμάτων». Σε πληγώνει, Άντρο, η Κύπρος;, τον ρώτησα «Ποτέ δεν με πληγώνει η Κύπρος. Οι άνθρωποι πληγώνουν. Οι άνθρωποι σε κέντρα εξουσίας, οι άνθρωποι που βρίσκονται σε θέσεις κλειδιά και που με τις αποφάσεις του επηρεάζουν τον τρόπο ζωής μου και κατ’ επέκταση την αισθητική μου».

Ρώτησα την Έλενα, καταληκτικά, ποιο θεωρεί ότι είναι το χαρακτηριστικό της έκθεσης «Θαλαssοφίλητη»: «Η θαλαssoφίλητη είναι μια ιστορία σε συνέχεια, ένα story του τόπου, αν χρησιμοποιήσουμε έννοιες των social media. Η καταγραφική ματιά του Άντρου Ευσταθίου αποτυπώνει τις εικόνες και τα στιγμιότυπα της Κύπρου, σαν ίχνη της καθημερινότητάς μας. Εικόνες απλές, αβίαστες αλλά δομημένες στο κάδρο, που εύκολα κανείς μπορεί να αναγνώσει σαν συνέχεια, ενός τοπίου και τόπου που δεν στερείται ομορφιές. Νομίζω ότι δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τις συγκυρίες και τα δεδομένα των καιρών σε αυτή την Έκθεση».

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Στο Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή στα Πλατανίσκια θα παρουσιαστούν χαρακτικές εικονογραφήσεις μιας περιόδου 46 χρόνων, από το ...
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το κοινό προσκαλείται να παρακολουθήσει τη δημιουργική διαδικασία του καλλιτέχνη από τις 28 Φεβρουαρίου, ενώ η μεγάλη τελετή ...
Kathimerini.com.cy
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ