ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Γκογκέν και απομυθοποίηση

Να βλέπουμε τους πίνακες του Πολ Γκογκέν ή να τους κατεβάσουμε;

Newsroom Κ, Αθήνα

ΤΟΥ ΣΑΚΗ ΙΩΑΝΝΙΔΗ

Να βλέπουμε τους πίνακες του Πολ Γκογκέν ή να τους κατεβάσουμε; Το ερώτημα δεν είναι τυχαίο, αλλά διατυπώνεται ευθέως στους επισκέπτες της National Gallery του Λονδίνου που φιλοξενεί την έκθεση «Gauguin Portraits», όπως γράφουν οι New York Times.

Μάλλον άργησε να συμπεριληφθεί ο Γάλλος μετα-ιμπρεσιονιστής ζωγράφος, που επηρέασε τον Πικάσο και τον Ματίς, στη λίστα με τους «αμφισβητούμενους» καλλιτέχνες λόγω της ακόλαστης ζωής του. Ο Γκογκέν πέρασε τα τελευταία του χρόνια στην Ταϊτή όπου εκμεταλλεύθηκε την αποικιοκρατική επιρροή του στο έπακρο. Οπως επισημαίνει το κείμενο της έκθεσης στο Λονδίνο, ο ζωγράφος «είχε κατ’ επανάληψη σεξουαλικές σχέσεις με νεαρά κορίτσια, “παντρεύτηκε” δύο από αυτά και έκανε παιδιά μαζί τους». Την ίδια εποχή, φιλοτέχνησε τους καλύτερους πίνακές του.

Στην εποχή μας ο Γκογκέν θα χαρακτηριζόταν παιδόφιλος και μάλλον θα περνούσε πολλά χρόνια στη φυλακή και δικαίως. Στην εποχή του, όμως, που η ανθρώπινη ζωή κόστιζε ελάχιστα και ο κόσμος ήταν χωρισμένος σε κατακτητές και κατακτημένους, ο Γκογκέν φερόταν αναλόγως. Πρέπει όμως να τον κρίνουμε με βάση τη δική μας εποχή; Και για να κάνουμε τα πράγματα λίγο πιο δύσκολα, ένα έργο τέχνης όταν τελειώσει ανήκει στον δημιουργό του ή σε όλους;

Είναι μια συζήτηση που στην πραγματικότητα δεν τελειώνει ποτέ. Είναι ίσως πιο εύκολο να καταδικάσουμε τα δημιουργήματα ενός ανθρώπου του οποίου οι επιλογές πόνεσαν ή πλήγωσαν άλλους ανθρώπους. Υπάρχει όμως ένας κίνδυνος εδώ. Η αναθεωρητική ματιά της εποχής μας μπορεί εύκολα να διολισθήσει και να επεκταθεί και σε άλλα επίπεδα. Αν σήμερα δεν εγκρίνουμε τη ζωή που έκανε ο Γκογκέν τον 19ο αιώνα και ακυρώνουμε το έργο του, τι ακολουθεί μετά; Πόσοι από τους καλλιτέχνες που έζησαν εκείνες τις εποχές και παλαιότερα καλύπτουν τις απαιτήσεις της δικής μας εποχής;

Το καλό, όμως, με την εποχή μας και την ευαισθησία της είναι η πρόσβαση σε πολλές πηγές και η διάθεση να συμπληρώσουμε την εικόνα ανθρώπων, όπως ο Γκογκέν, με όλες τις πληροφορίες. Ακόμα και τις πιο ενοχλητικές. Η απομυθοποίηση είναι πρόοδος, η αποκαθήλωση όμως;

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Kapopoulos Auction House Cyprus

Kapopoulos Auction House Cyprus

Ο Οίκος Δημοπρασιών Kapopoulos Auction House Cyprus ανακοινώνει την 22η διαδικτυακή εικαστική δημοπρασία μέσω της πρωτοποριακής ...
Newsroom K
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η δυνατότητά της να αλλάζει πρόσωπα και να προσαρμόζεται στις επιταγές της μοίρας είναι φανερή στη ζωή της Αλις Σπρινγκς

Η κυρία Νιούτον

Υπάρχει μια ασπρόμαυρη φωτογραφία στην οποία η Αλις Σπρινγκς βρίσκεται σε πρώτο πλάνο, αλλά έχει το πρόσωπο κρυμμένο πίσω ...
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η αμερικανική μόδα ξανά στο προσκήνιο από το Μητροπολιτικό Μουσείο

Επιστρέφει το Μet Gala

Οχι ένα αλλά δύο γκαλά σχεδιάζει το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης για τη φετινή και την επόμενη χρονιά
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ