ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

«Kochinohoma – Red Soil» από τη Λεβέντειο Πινακοθήκη και το BirdLife Cyprus

Η συλλογική έκθεση αφηγείται την ιστορία της παράνομης θανάτωσης αποδημητικών πουλιών στην Κύπρο

Η Λεβέντειος Πινακοθήκη, σε συνεργασία με το BirdLife Cyprus, διοργανώνει μια ιδιαίτερη έκθεση αυτό το φθινόπωρο.

Η συλλογική έκθεση ‘Κοτσινόχωμαν– Red Soil’, που ανοίγει για πρώτη φορά στο κοινό στις 20 Σεπτεμβρίου, αφηγείται την ιστορία της παράνομης θανάτωσης αποδημητικών πουλιών στην Κύπρο, μέσα από μια μεταθανάτια έρευνα για τον ατυχή τρόπο με τον οποίο τα πουλιά αυτά βρίσκουν το τέλος τους.

Η χρονική στιγμή της έκθεσης είναι σκόπιμη, καθώς εκατομμύρια πουλιά εγκαταλείπουν την Ευρώπη αναζητώντας τα ηπιότερα χειμερινά κλίματα της Αφρικής. Η Κύπρος προσφέρει καταφύγιο στη διαδρομή των αποδημητικών πουλιών, που πετούν χιλιάδες χιλιόμετρα μέχρι τις περιοχές όπου ξεχειμωνιάζουν. Για πολλά όμως από αυτά, η διαδρομή αυτή αποβαίνει μοιραία.

Στη σημερινή διάσκεψη τύπου, πριν να προβληθεί το ντοκιμαντέρ που είναι μέρος της εικαστικής και διαδραστικής έκθεσης, μας μίλησε ο κ Τάσος Σιαλής, ο συντονιστής εκστρατειών του Bird Life Cyprus, λέγοντας: «Το Bird Life Cyprus είναι ένας μη κυβερνητικός, μη κερδοσκοπικός οργανισμός, ιδρύθηκε το 2003 και ο στόχος μας, είναι η προστασία των πουλιών και των βιοτόπων τους. Για το θέμα της παράνομης παγίδευσης αποδημητικών πουλιών, λίγο πολύ όλοι έχουμε ακούσει για το θέμα των αμπελοπουλλιών. Να πούμε ότι οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται στην Κύπρο, πιο παλιά ήταν τα Ξόβεργα (Μια δέσμη από μικρά κλαδιά, γνωστά ως ξόβεργα, καλυμμένα με κολλώδη ουσία που παράγεται από το βράσιμο των καρπών του δέντρου Μυξιά. Τα ξόβεργα τοποθετούνται αναμεσά σε κλαδιά θάμνων και δέντρων με σκοπό την παγίδευση πουλιών), και τις τελευταίες δεκαετίες έχει μπει και το δίχτυ (Φτιαγμένο από λεπτές κλωστές που είναι σχεδόν αόρατες, το δίχτυ αυτό χρησιμοποιείται για να παγιδεύει πουλιά με σκοπό τη δακτυλιωτή ή τη μελέτη προτού απελευθερωθούν), και τα δυο είναι παράνομες μέθοδοι. Ο κύριος στόχος των παγιδευτών είναι για να τροφοδοτήσουν για την παράνομη κατανάλωση».

Συνέχισε, δίνοντας έμφαση και τονίζοντας, «Είναι παράνομες οι μέθοδοι αλλά και η κατανάλωση τους από το 1974 μέσω εθνικής νομοθεσίας, ο κύριος λόγος είναι επειδή είναι μη επιλεκτικές μεθόδοι, με αλλά λόγια είναι ότι δεν μπορείς να επιλέξεις τα είδη που θα θανατώσεις με τα ξόβεργα και δίχτυα σου. Από δίκες μας καταγραφές και από άλλες πήγες τουλάχιστον 157 είδη πτηνών έχουν καταγραφεί παγιδευμένα σε δίχτυα και ξόβεργα. Επίσης άλλος λόγος που είναι παράνομο είναι γιατί γίνεται σε μαζική θανάτωση, από τις δίκες μας καταγραφές το 2016 εκτιμούσαμε πάνω από δυο εκατομμύρια πουλιά που θανατωθήκαν από την παράνομη παγίδευση. Όταν προσθέσουμε όλες τις άλλες απειλές φυσικές ή κυνήγι ή οτιδήποτε άλλο μπορείτε να φανταστείτε, τι συμβαίνει. Να τονίσουμε όμως, ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια βελτίωση, το 2021 εκτιμήσαμε γύρω στις εξακόσιες χιλιάδες αποδημητικά πουλιά. Η βελτίωση βρίσκεται στις βρετανικές βάσεις, της Δεκέλειας αλλά και Δημοκρατίας».

Ολοκληρώνοντας, την ομιλία του ο κ Σιαλής ανάφερε, «Η έκθεση το «Κοτσινόχωμαν» είναι ένα παράδειγμα της ευαισθητοποίησης, μιας δράσης που υλοποιούμε σήμερα με την συνεργασία των καλλιτέχνων, του Σίλβιο Αουγκούστο Ρουσμίκο, του Όμηρου Παναγίδη και του Θαλή Νικολάου, που με την δική τους οπτική γωνιά παρουσιάζουμε το περιβαλλοντικό έγκλημα».

Το ‘Κοτσινόχωμαν– Red Soil’ είναι αποτέλεσμα πολλαπλών συνεργασιών μεταξύ δημιουργών, με επικεφαλής τον φωτογράφο Σίλβιο Αουγκούστο Ρουσμίκο και τους σχεδιαστές Όμηρο Παναγίδη και Θαλή Νικολάου. Το έργο έχει τη μορφή ενός βιβλίου ως αντικείμενο, ενός ντοκιμαντέρ, καθώς και μιας διαδραστικής έκθεσης. Τα στοιχεία αυτά ενώνονται για να μεταφέρουν τον θεατή σε μια παραστατική σκηνή εγκλήματος, φέρνοντας τον κοντά στα αντικείμενα, τους ήχους και τα τοπία που συνθέτουν αυτή την παράνομη δραστηριότητα, ενώ τον φέρνουν αντιμέτωπο με κάποιες σκληρές αλήθειες για το μέγεθος αυτού του προβλήματος.

Μέσα από αυτή την εμπειρία, η έκθεση καλεί τον θεατή να εμβαθύνει στο πολύπλευρο περιβαλλοντικό και πολιτισμικό ζήτημα τους εγκλήματος κατά της άγριας ζωής στην Κύπρο, εγείροντας ερωτήματα τόσο για την ατομική ευθύνη όσο και για τη συλλογική δράση.

Συντονιστές: Λουκία Λοίζου Χατζηγαβριήλ, Διευθύντρια της Λεβεντείου Πινακοθήκης και Κατερίνα Στεφανίδη, Επιμελήτρια

Δημιουργία: Σίλβιο Αουγκούστο Ρουσμίκο, Όμηρος Παναγίδης και Θαλής Νικολάου

Επιμέλεια και Σχεδιασμός Έκθεσης: Θαλής Νικολάου

Γραφικά: Όμηρος Παναγίδης

Ντοκιμαντέρ: Κώστας Δράκος

Ήχος: Παναγιώτης Μηνά
Κείμενα: Βασιλική Αναστάση

Υποστήριξη: BirdLife Cyprus και Sovereign Area Police Anti-Poaching Unit
Χορηγοί: MAVA Foundation, BirdLife Cyprus, Λεβέντειος Πινακοθήκη

Περισσότερες Πληροφορίες

Πότε/Πού: Λεβέντειος Πινακοθήκη, 20 Σεπτεμβρίου – 9 Οκτωβρίου 2022. Λευκωσία 

Πρεμιέρα Ντοκιμαντέρ: 19 Σεπτεμβρίου, 2022

Χορηγός Επικοινωνίας: Cyprus Mail

Ειδικές Ευχαριστίες: Martin Hellicar, Τάσσος Σιαλής, Έλενα Μαρκιτανή, Μάρκος Χαραλαμπίδης Ολίβια Χριστοδουλίδη, Αργυρώ Νικολάου, Ατελιέ Δημητριάδης Ltd, Arnold's Digital Printers Ltd

Χορηγός Επικοινωνίας: Cyprus Mail

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Στο Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή στα Πλατανίσκια θα παρουσιαστούν χαρακτικές εικονογραφήσεις μιας περιόδου 46 χρόνων, από το ...
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το κοινό προσκαλείται να παρακολουθήσει τη δημιουργική διαδικασία του καλλιτέχνη από τις 28 Φεβρουαρίου, ενώ η μεγάλη τελετή ...
Kathimerini.com.cy
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
X