ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Το χρώμα που αναδεικνύει τους αρχαίους Ελληνες γλύπτες

Ένα από τα ελάχιστα δημιουργήματα της σύγχρονης τέχνης που φιλοξενούνται στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου του Λούβρου

Kathimerini.gr

ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑ ΖΩΗ

Είναι ένα από τα ελάχιστα δημιουργήματα της σύγχρονης τέχνης που φιλοξενούνται στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου του Λούβρου. Είναι επίσης απέραντο: τα 350 τετραγωνικά μέτρα του καλύπτουν ολόκληρη την οροφή της «Salle des Bronzes» του μουσείου κι επιβλέπουν νυχθημερόν τα περίπου χίλια αρχαιοελληνικά, ρωμαϊκά και ετρουσκικά μπρούντζινα γλυπτά που εκτίθενται στην αίθουσα.

Το περιεχόμενό του έχει επίσης αρχαιοελληνικό ενδιαφέρον, καθώς κυριαρχείται από ένα μπλε που παραπέμπει στο Αιγαίο Πέλαγος και το οποίο συνοδεύουν σφαιρικά σχήματα και ονόματα επτά αρχαίων Ελλήνων γλυπτών: Κηφισόδοτος, Λύσιππος, Μύρων, Φειδίας, Πολύκλειτος, Πραξιτέλης και Σκόπας. Εδώ και λίγες ημέρες όμως, το έργο που φιλοτέχνησε το 2010 ο Αμερικανός ζωγράφος Σάι Τουόμπλι (1928-2011), μια μεγάλη τοιχογραφία με τίτλο «The Ceiling», κινδυνεύει αισθητικά, σύμφωνα τουλάχιστον με το ίδρυμα που διαχειρίζεται την κληρονομιά του καλλιτέχνη.

Σε πρόσφατη επιστολή του προς τον διευθυντή του Λούβρου Ζαν-Λικ Μαρτινέζ, το Ιδρυμα Σάι Τουόμπλι υποστηρίζει ότι οι τελευταίες διακοσμητικές και τεχνικές επεμβάσεις που εφάρμοσε το μουσείο στην αίθουσα «Salle des Bronzes» επηρεάζουν αρνητικά τον τρόπο που παρουσιάζεται και προσλαμβάνεται από το κοινό η τοιχογραφία «The Ceiling».

Συγκεκριμένα, η αντικατάσταση του μαρμάρινου πατώματος της αίθουσας από παρκέ και το βάψιμο των τοίχων της με χρώμα κόκκινο, αντί του προηγούμενου λευκού, δημιουργούν υπερβολικές αντιθέσεις. Οπως δήλωσε στο αμερικανικό περιοδικό τέχνης ARTnews ο πρόεδρος του ιδρύματος, Νίκολα ντελ Ρόσιο, «τα σχήματα του Σάι Τουόμπλι απηχούν κάποιες από τις μορφές των μπρούτζινων γλυπτών, ενώ η εσκεμμένα αιθέρια ατμόσφαιρα της αίθουσας μπορεί να ερμηνευθεί σαν ένας φόρος τιμής στην αιωνιότητα της τέχνης, του χώρου και του χρόνου. Το βαθύ κόκκινο που προστέθηκε παραβιάζει αυτές τις αρμονίες και καταστρέφει ολοσχερώς την ισορροπία της αισθαντικής και αξιομνημόνευτης εγκατάστασης του Τουόμπλι».
Αισθητικά δράματα πολυτελείας θα έλεγε κανείς, όμως το ίδρυμα κάνει λόγο στην επιστολή του για «επιβάρυνση εξαιτίας αυτού του νέου και αφύσικου χρωματικού τεχνάσματος», για «σοβαρή καταστροφή» και για «καταπάτηση των ηθικών δικαιωμάτων του καλλιτέχνη».

Οι διαμαρτυρίες του κοινοποιήθηκαν και στην υπουργό Πολιτισμού της Γαλλίας Ροσελίν Μπασελό, ζητώντας της να παρέμβει αν το Λούβρο δεν επαναφέρει στην αρχική μορφή την αίθουσα «Salle des Bronzes», προτού αυτή ανοίξει και πάλι για το κοινό τον Μάιο, όπως έχει προγραμματιστεί.
Αντιμετωπίζοντας το όλο ζήτημα μάλλον ατάραχα, το Λούβρο ανακοίνωσε δι’ εκπροσώπου του ότι η ανακαίνιση των αιθουσών του δεν είναι ασυνήθιστη πρακτική και ότι ειδικά η «Salle des Bronzes» έχει να ανανεωθεί από τη δεκαετία του 1930. «Η “Οροφή” του Τουόμπλι έχει προστατευθεί πλήρως και το έργο εξακολουθεί να αποτελεί την καρδιά του Τμήματος Ελληνικών, Ρωμαϊκών και Ετρουσκικών Αρχαιοτήτων», ανέφερε η ανακοίνωση του εκπροσώπου του Λούβρου. «Ο καλλιτέχνης ήταν ενήμερος ότι η συγκεκριμένη αίθουσα, αφιερωμένη στα αρχαιοελληνικά μπρούντζινα γλυπτά, είχε ήδη υποστεί αρκετές τροποποιήσεις. Τίποτα στη σχετική συμφωνία δεν λέει ότι η αίθουσα θα παραμείνει παγωμένη στην ιστορία της μουσειολογίας».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση