ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ντοκιμαντέρ για τη μικρή λογοτεχνική φόρμα

Μιλάμε με την ομάδα βιταμίνα και τους πεζογράφους Μαρία Α Ιωάννου, Νάσια Διονυσίου και Μιχάλη Βρυωνίδη για την «Υπογραφή» και τη γραφή

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Η ομάδα βιταμίνα παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ «Υπογραφή», με τρεις συγγραφείς, που έχουν ασχοληθεί με τη μικρή λογοτεχνική φόρμα. Η Μαρία Α Ιωάννου, η Νάσια Διονυσίου και ο Μιχάλης Βρυωνίδης παρουσιάζουν τα εναύσματα και τη διαδικασία της γραφής τους και παρατίθενται οι ιδιαίτεροι τρόποι απόδοσης της πραγματικότητας μέσα από το μικροδιήγημα. Στο ντοκιμαντέρ σχολιάζεται επίσης η σημασία της λογοτεχνίας στη ζωή τους και στον τόπο που δημιουργούν. Στο www.kathimerini.com.cy οι συντελεστές της πρωτοβουλίας «Υπογραφή» απάντησαν σε μία ερώτησή μας. Πάρτε, λοιπόν, μία γεύση.

Ποιο το σκεπτικό γύρω από τη δημιουργία του ντοκιμαντέρ;
βιταμίνα: Η «Υπο γραφή» καταγράφει την αίσθηση που άφησαν στους συντελεστές οι συζητήσεις με τρεις Κύπριους λογοτέχνες. Κύριος στόχος του μικρού ντοκιμαντέρ ήταν η εξερεύνηση της εμπειρίας της γραφής: πώς σχετίζεται με τη ζωή του συγγραφέα, πώς γεννιέται και βιώνεται σαν ανάγκη και σαν δημιουργία, πώς εκτελείται μέσα στην καθημερινότητα, τι είναι για τον καθένα σημαντικό σε αυτήν. Η ιδέα ξεκίνησε από καιρό, με την ίδρυση της βιταμίνας, και την ανάγκη να διευκολυνθεί το πέρασμα της ποιητικής και λογοτεχνικής δημιουργίας προς στο ευρύ κοινό, θεωρώντας ότι η πρόσβαση σ’ αυτές τις τέχνες δυσκολεύει όσο θριαμβεύει η «έτοιμη»’ εικόνα στις ζωές μας. Μέσα λοιπόν από οθόνες, προβάλαμε την «Υπo ποίηση» (2019) που πραγματευόταν την ενασχόληση με την ποιητική γραφή στον τόπο μας, μέσα από τα μάτια επτά σύγχρονων ποιητών. Στην «Υπο γραφή» (2021) συζητείται συγκεκριμένα η μικρή λογοτεχνική φόρμα, το μικροδιήγημα, που αναπτύσσεται χαρακτηριστικά στη σύγχρονη εποχή και (με) τα νέα μέσα. Οι προβολές προγραμματίζονται σε ανοικτούς, ελεύθερα προσβάσιμους χώρους.

 

«Έχω την πεποίθηση πως η καλή λογοτεχνία κουβαλά μέσα της, υπόγεια και ζωντανά, τον τόπο, χωρίς ωστόσο να εγκλωβίζεται ή να εξαντλείται σε αυτόν» Νάσια Διονυσίου.

Νάσια Διονυσίου: Έχει η λογοτεχνία εντοπιότητα;
Έχω την πεποίθηση πως η καλή λογοτεχνία, όπως και η καλή τέχνη εν γένει, κουβαλά μέσα της, υπόγεια και ζωντανά, τον τόπο, χωρίς ωστόσο να εγκλωβίζεται ή να εξαντλείται σε αυτόν, χωρίς να τον επιβάλλει και ούτε μόνο σε αυτόν να απευθύνεται. Εντοπιότητα για εμένα δεν είναι η γραφικότητα, ούτε η αποτύπωση και αναπαραγωγή του στενά εθνικού ή του στεγνά παραδοσιακού. Είναι, αντίθετα, μια βαθιά, μυστική πηγή, ένα ρεύμα βιωμένων εμπειριών, ψιθύρων, αποχρώσεων και μυρωδιών, που διατρέχει τον καλλιτέχνη και διαποτίζει το έργο του. Κάτι που δημιουργεί εν τέλει μια αυθεντική και ουσιαστική συνομιλία με το οικουμενικό, που δεν είναι άλλο από το αμιγώς ανθρώπινο.

 


 

 

«Οξύμωρα ή μπερδεμένα, μάλλον έτσι τρέχει και η λογοτεχνική σκέψη, αλλοπρόσαλλα, ελεύθερα, μα με ένα αόρατο λουρί που έχει την τάση να χαλιναγωγεί αυτή την ανεξέλεγκτη πορεία» Μαρία Α. Ιωάννου.

Μαρία Α. Ιωάννου: Πόσο γρήγορα τρέχει η λογοτεχνική σκέψη;
Κάποιες φορές πάρα πολύ γρήγορα. Άλλες υπερβολικά αργά. Κάποτε δεν την προλαβαίνουμε, κάποτε (ευτυχώς) μας προλαβαίνει αυτή. Κι αν όσα λέω ακούγονται κάπως οξύμωρα ή μπερδεμένα, μάλλον έτσι τρέχει και η λογοτεχνική σκέψη, αλλοπρόσαλλα, ελεύθερα, μα με ένα αόρατο λουρί που έχει την τάση να χαλιναγωγεί αυτή την ανεξέλεγκτη πορεία, να της βρίσκει σταθμούς, σπίτια, νοερούς χώρους να ξαποστάσει. Και κάπως έτσι ξαποσταίνουμε κι εμείς, παρατηρώντας κάτι να γεννιέται μέσα σ’ αυτή τη διαδρομή διαφορετικών εντάσεων και κατευθύνσεων, μια ιδέα, μικροσκοπική, να μεγαλώνει.

 


«Αλήθεια, τι ορίζουμε σαν δυνατή συγγραφική στιγμή;» Μιχάλης Βρυωνίδης

Μιχάλης Βρυωνίδης: Είναι η λογοτεχνία των τριών γραμμών δυνατή συγγραφική στιγμή;
Αν οι τρεις γραμμές είναι ικανές να περάσουν το μήνυμα. Αν κατάφεραν να ερεθίσουν, αν προκάλεσαν ένα συναίσθημα, θεωρώ πως είναι. Αλήθεια, τι ορίζουμε σαν δυνατή συγγραφική στιγμή;

 

Πληροφορίες

Προβολές ντοκιμαντέρ «Υπογραφή»:

Παρασκευή 22 Οκτωβρίου, Λεμεσός, Πλατεία Πανεπιστημίου.

Σάββατο 23 Οκτωβρίου, Λύμπια, Κασκαντέρ.

Κυριακή 24 Οκτωβρίου, Λεμεσός, Θεατρικό Μουσείο Κύπρου, Έναρξη προβολών ώρα 8:00 μ.μ.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Βιβλίο: Τελευταία Ενημέρωση