ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Πόσο κοστίζει το «Game of Thrones»;

8 στις 10 ακριβότερες τηλεοπτικές παραγωγές ανήκουν στην τελευταία δεκαετία

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Θαυμάζουμε συχνά τις πλούσιες κινηματογραφικές παραγωγές, με τα εντυπωσιακά σκηνικά, τα όλο και πιο αληθοφανή ειδικά εφέ, τους λαμπερούς πρωταγωνιστές· και ας αποτελούν πολλές φορές οι ταινίες αυτές των εκατοντάδων –κυριολεκτικά– εκατομμυρίων οριακά ικανό συμπλήρωμα του ποπ κορν που τις συνοδεύει. Από την άλλη, έχουμε την τηλεόραση. Εκεί τα πράγματα, διαχρονικά, συνέβαιναν ελαφρώς αντίστροφα: η τηλεοπτική σειρά έπρεπε πρώτα να αποδείξει την αξία της, να χτίσει το κοινό της και στη συνέχεια, με τις ευλογίες του τηλεοπτικού δικτύου, να μεγαλώσει το μπάτζετ της παραγωγής της.

Λέμε συνέβαιναν, γιατί την τελευταία δεκαετία, από συγκυρία ή στοχευμένα, τα πράγματα έχουν αλλάξει αισθητά. Με την έκρηξη της σύγχρονης τηλεόρασης και την ταυτόχρονη ανταπόκριση του κοινού, οι συνηθισμένοι στη «λιτότητα» άνθρωποι των σειρών βρίσκονται όλο και πιο συχνά με τεράστια ποσά στη διάθεσή τους. Πλέον υπάρχει κόσμος που πληρώνεται ένα εκατομμύριο το επεισόδιο...

Σούπερ αστέρες

Συγκεκριμένα, το θρυλικό «Ε.R.», ή όπως είναι πιο γνωστό στα μέρη μας «Στην Εντατική», το οποίο το 2000, μπαίνοντας στον 7ο από τους 15 συνολικά κύκλους του, εκτόξευσε το μπάτζετ του στα 13 εκατ. δολάρια ανά επεισόδιο (!). Το γεγονός αυτό, βέβαια, δεν οφείλεται σε πανάκριβα ειδικά εφέ ούτε σε μεγάλης κλίμακας εξωτερικά γυρίσματα. Αντιθέτως, τα χρήματα πήγαν σε δύο βασικά αποδέκτες: στον σούπερ αστέρα Τζορτζ Κλούνεϊ, ο οποίος φέρεται να ζήτησε (και να πήρε) ένα μυθικό ποσό προκειμένου να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί, αλλά και στη Warner Bros. Television που κατείχε μέρος των δικαιωμάτων της σειράς. Τα 22 επεισόδια εκείνης της σεζόν κόστισαν, ούτε λίγο ούτε πολύ, συνολικά 286 εκατ. δολάρια, ποσό απλησίαστο για το 99% οποιασδήποτε σημερινής ή παλιότερης κινηματογραφικής παραγωγής.

Μιλώντας ωστόσο για την πλειονότητα των σύγχρονων σειρών, εκείνο που τις ξεχωρίζει και θέτει τα οικονομικά τους στάνταρ σε υψηλό επίπεδο, είναι το τρίπτυχο που ισχύει γενικά και στο σινεμά: ακριβά ειδικά εφέ, μεγάλο καστ ηθοποιών και, βέβαια, τεράστια εξωτερικά σετ με περίπλοκα κοστούμια και γυρίσματα σε εξωτικά μέρη. Σε αυτή την κατηγορία εμπίπτουν γνωστές σημερινές σειρές, κυρίως εποχής, όπως το «Camelot» (7 εκατ./επεισόδιο), το «Westworld» (10 εκατ./επεισόδιο) και φυσικά το «Game of Thrones» (8-10 εκατ./επεισόδιο). Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως σημαντικό μέρος των εξόδων του δημοφιλούς σόου του ΗΒΟ καλύπτεται από την Northern Island Screen, κυβερνητική υπηρεσία της Βορείου Ιρλανδίας, υπεύθυνη για την τουριστική προώθηση της περιοχής. Από την άλλη, το μέχρι τώρα κέρδος σε επιπλέον τουριστικό προϊόν υπολογίζεται σε πάνω από 100 εκατ. δολάρια.

Στις παραπάνω σειρές εποχής προσθέτουμε δύο ακόμη περιπτώσεις, στην τρίτη θέση των ακριβότερων σειρών, που δείχνουν ότι τα πολλά χρήματα δεν φέρνουν απαραίτητα την (τηλεοπτική) ευτυχία. Η πρώτη είναι αυτή του «Marco Polo», σειράς του Netflix αφιερωμένης στις περιπέτειες του σπουδαίου εξερευνητή την εποχή του θρυλικού Κούμπλα Καν. Παρά το τεράστιο μπάτζετ (9 εκατ./επεισόδιο) και τη συνακόλουθη καμπάνια προώθησης, η σειρά δεν έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να συγκινήσει μεγάλο κομμάτι του κοινού και η επιβίωσή της είναι αμφίβολη. Επιβίωση που δεν κατάφερε το εξαιρετικό –και εξαιρετικά βίαιο– «Rome» (9 εκατ./επεισόδιο), το οποίο παρά τις ενθουσιώδεις κριτικές και τα καλά νούμερα τηλεθέασης κρίθηκε υπερβολικά δαπανηρό από το HBO και κόπηκε μάλλον βιαστικά, έπειτα από μόλις δύο σεζόν προβολής.

Για να γυρίσουμε πάντως στους ηθοποιούς του ενός εκατομμυρίου ανά επεισόδιο που αναφέρθηκαν παραπάνω, πρέπει να πάμε μία θέση πάνω στη λίστα (Νο 2) και να βρούμε μια άλλη παγκόσμια μανία, που στη χώρα μας, χάρη στις ατέρμονες επαναλήψεις του Star, κρατάει ακόμη και σήμερα. Ο λόγος βέβαια για τα περίφημα «Φιλαράκια», τον ορισμό του αμερικανικού sitcom, το οποίο χάρη στην απίστευτη απήχησή του, εκτός των άλλων, εκτόξευσε και τις αμοιβές των 6 βασικών πρωταγωνιστών του στο ένα εκατομμύριο έκαστος, με το συνολικό κόστος κάθε επεισοδίου να φτάνει τα 10 εκατ. δολάρια. Στον ίδιο δρόμο και ο άτυπος διάδοχος στην κορυφή του είδους, το «The Big Bang Theory». Κανένας πάντως δεν έφθασε το ρεκόρ του Κέλσι Γκρέιμερ, ο οποίος το 2004 έπαιρνε 1,6 εκατ./επεισόδιο για τη συμμετοχή του στον 11ο και τελευταίο κύκλο της δημοφιλούς κωμωδίας «Frasier».

Οι εισαγωγές

Κατά τα λοιπά, πολύ σημαντικά –και συνεπώς κοστοβόρα– θεωρούνται στην τηλεόραση τα επεισόδια-πιλότοι, τα επεισόδια δηλαδή που εισάγουν το κοινό σε μια νέα σειρά, έχοντας την «αποστολή» να προκαλέσουν το ενδιαφέρον του ώστε αυτό να εξακολουθήσει και στη συνέχεια. Είναι μάλιστα τόσο καθοριστικές αυτές οι εισαγωγές, που πολλές φορές οι παραγωγοί δεν διστάζουν να κάνουν και υπερβάσεις, όπως π.χ. στο πολύ αξιόλογο δράμα φαντασίας «Fringe», το οποίο αν και κόστιζε περίπου 4 εκατ./επεισόδιο, στον πιλότο το ποσό άγγιξε τα 10 εκατομμύρια.

Οσο για τον πρωταθλητή και αυτής της κατηγορίας, είναι μάλλον άπιαστος· ο πιλότος του «Boardwalk Empire», παραγωγής Μάρτιν Σκορσέζε και σε σκηνοθεσία του ίδιου του μεγάλου Αμερικανού κινηματογραφιστή, κόστισε 18 εκατ. δολάρια, ποσό μεγαλύτερο (για παράδειγμα) από ολόκληρη την ελληνική κινηματογραφική παραγωγή ενός χρόνου.

Συγκεντρωτικά: οκτώ στις δέκα ακριβότερες τηλεοπτικές παραγωγές όλων των εποχών ανήκουν στην τελευταία δεκαετία και αυτό χωρίς να υπολογίζουμε το φρεσκότατο «The Crown», τη βιογραφία της βασίλισσας Ελισάβετ διά χειρός Netflix, η οποία λέγεται ότι πλησιάζει τα 15 εκατ./επεισόδιο.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση

Η προβολή και παρουσίαση της ταινίας μικρού μήκους του Ανδρέα Σεϊτάνη θα γίνει το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου
Kathimerini.com.cy
 |  ΣΙΝΕΜΑ
X