ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Νέες ταινίες: Αυστριακός αρνητής, Ελληνες σε κρίση

Τέσσερις ημέρες Φεστιβάλ Ιαπωνικού Κινηματογράφου στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Kathimerini.gr

ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΟΥ ΧΑΡΜΠΗ

Μια κρυφή ζωή ★★★½
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΔΡΑΜΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Τέρενς Μάλικ
Ερμηνείες: Ογκαστ Ντιλ, Βάλερι Πάχνερ, Φραντς Ρογκόφσκι

Επειτα από κάποιες μέτριες ταινίες, ο δεξιοτέχνης Τέρενς Μάλικ επιστρέφει με ένα φιλμ αντάξιο του ονόματος που έχτισαν «Η λεπτή κόκκινη γραμμή» ή «Το δένδρο της ζωής». Οι δύο αυτές διαφορετικές μεταξύ τους ταινίες συνυπάρχουν με έναν τρόπο εδώ σε μια αληθινή ιστορία θάρρους από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, την οποία ο Μάλικ κάνει δική του με θαυμαστό τρόπο. Ηρωάς του είναι ο Φραντς, ένας Αυστριακός αγρότης, ο οποίος ζει μαζί με τη σύζυγο και τις τρεις μικρές τους κόρες στο κτήμα του, ψηλά στα καταπράσινα ορεινά λιβάδια των Αλπεων. Η ειρηνική ζωή, ωστόσο, θα διαταραχθεί από τον πόλεμο και σύντομα ο Φραντς θα κληθεί να δώσει όρκο πίστης στον Χίτλερ και να υπηρετήσει στο μέτωπο. Αηδιασμένος από αυτή την προοπτική, αρνείται, με αποτέλεσμα αρχικά να γνωρίσει την χλεύη των συγχωριανών του και στη συνέχεια να καταλήξει στις φυλακές της Γκεστάπο.

Ο Μάλικ χρησιμοποιεί μια κλασική τεχνική αντιπαραβολής προκειμένου να φορτίσει την ιστορία του με το απαραίτητο δραματικό βάρος. Ο Φραντς ζει σε ένα παραδείσιο τοπίο, αγαπά την οικογένειά, το νοικοκυριό του και τα γεννήματα της γης που καλλιεργεί με τα χέρια του. Εχει επίσης πίστη στον Θεό, έναν Θεό της ειρήνευσης και της αγάπης. Ολα αυτά κινηματογραφούνται εκτενώς από κάθε γωνία και μαγεύουν τον θεατή με τη γαλήνια ομορφιά τους, σε βαθμό που, όταν τα πράγματα αλλάζουν στο δεύτερο μέρος της ταινίας, το σοκ είναι μεγάλο. Οι γυμνοί, γκρίζοι τοίχοι της φυλακής που θα βρεθεί ο ήρωας βρίσκονται στο άλλο άκρο της πανέμορφης φύσης και κάνουν την δική του (εσωτερική) πάλη ακόμα πιο δύσκολη και αξιοθαύμαστη. Ο Ογκαστ Ντιλ, τον οποίο είχαμε προσέξει στο «Οταν ο Ενγκελς συνάντησε τον Μαρξ», ανταποκρίνεται εδώ στον απαιτητικό του ρόλο, ενώ ο Μπρούνο Γκανζ ερμηνεύει έναν δικαστή, σε μία από τις τελευταίες του κινηματογραφικές παρουσίες.

Agora II - Δεσμώτες ★★★½
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ (2019)
Σκηνοθεσία: Γιώργος Αυγερόπουλος
Εμφανίζονται: Αλέξης Τσίπρας, Γιάνης Βαρουφάκης, Κλάους
Ρέγκλινγκ, Μάγδα Φύσσα

Ο δημιουργός του «Agora: Από τη Δημοκρατία στις Αγορές», Γιώργος Αυγερόπουλος, επιστρέφει με ένα ακόμα φιλμ, το οποίο επικεντρώνει την αφήγησή του στα γεγονότα της τελευταίας πενταετίας στην Ελλάδα. Με μοναδική πρόσβαση δίπλα στον Αλέξη Τσίπρα, στον Γιάνη Βαρουφάκη και άλλους, ο Αυγερόπουλος καταγράφει πολλές στιγμές του περίφημου πρώτου εξαμήνου της διαπραγμάτευσης και στη συνέχεια του δημοψηφίσματος που οδήγησε στην υπογραφή του τρίτου μνημονίου. Δεν μένει, όμως, εκεί. Η κυρίως ροή διακόπτεται συνεχώς καθώς η χρονική γραμμή πηγαινοέρχεται (και οπτικά πάνω στην οθόνη) συνεχώς: η κάμερα ακολουθεί πότε τη Μάγδα Φύσσα που πηγαίνει καθημερινά στα δικαστήρια του Πειραιά και πότε ένα ζευγάρι μεταναστών από τη Συρία στο ταξίδι του από τη Μόρια της Λέσβου έως την Ειδομένη. Περνάει επίσης από τον Ζακ Κωστόπουλο και φτάνει μέχρι τις διαδηλώσεις για το Μακεδονικό. Το πιο σημαντικό είναι πως το ντοκιμαντέρ καταφέρνει να ενώσει τα διαφορετικά κομμάτια (οικονομικά, πολιτικά, προσφυγικό, εθνικισμός κ.λπ.) της «ελληνικής περιπέτειας» και να τα παρουσιάσει (πειστικά) ως μέρη της ίδιας ιστορίας.

Η καταγραφή του Αυγερόπουλου είναι μεν ψύχραιμη, ταυτόχρονα όμως και φορτισμένη για τον θεατή, απλώς και μόνο λόγω της φύσης των γεγονότων που περικλείει. Τα δραματικά τελευταία χρόνια, που μερικές φορές μοιάζουν με ολόκληρες δεκαετίας, καταγράφονται απλά αλλά με πληρότητα, δίχως κραυγές και περιττούς σχολιασμούς. Οπως είπαμε, η πρόσβαση όσον αφορά την κυρίως αφήγηση του εξαμήνου του 2015 είναι πρωτοφανής, με τον σκηνοθέτη να ακολουθεί τους Τσίπρα και Βαρουφάκη σε αεροπλάνα, αυτοκίνητα και αίθουσες συνεδριάσεων, δίχως να βγάζει κάποια ιδιαίτερη είδηση, αλλά αποτυπώνοντας ανάγλυφα το κλίμα των ημερών. Επιπλέον, εκεί συμπεριλαμβάνονται συνεντεύξεις με Ευρωπαίους αξιωματούχους, όπως ο Πιερ Μοσκοβισί, ο Μισέλ Σαπέν και ο Κλάους Ρέγκλινγκ.

Οι σκανταλιάρηδες ★★½
Σκηνοθεσία: Ούτε φον Μούνχοβ-Πολ
Ακούγονται: Βασίλης Μήλιος, Ζωή Ρηγοπούλου, Γιώργος Σκουφής
Ξωτικά έτοιμα για δράση

Το κινούμενο σχέδιο από τη Γερμανία αντλεί έμπνευση από τους διάσημους κεντροευρωπαϊκούς θρύλους και συγκεκριμένα εκείνους με τα ξωτικά, που υποτίθεται πως βοηθούσαν τους τεχνίτες κρυφά την νύχτα. Πριν από δύο αιώνες, ωστόσο, η στρίγγλα σύζυγος ενός ράφτη τα έδιωξε κακήν κακώς και εκείνα αποφάσισαν να κρυφτούν στις μυστικές υπόγειες κατοικίες τους, απαγορεύοντας στο εξής κάθε επαφή με τους ανθρώπους. Ολα αυτά μέχρι που η σκανταλιάρα Ελφι, μαζί με τους δύο κολλητούς φίλους της, αψηφά τις εντολές και ανεβαίνει στην επιφάνεια. Αυτό που ακολουθεί είναι μια αστεία περιπέτεια, στην οποία φυσικά μπλέκονται και διάφοροι ανθρώπινοι χαρακτήρες, με τα ξωτικά να ανακαλύπτουν ξανά την ευχαρίστηση του να προσφέρουν στους άλλους.

Ciao Italia
Σκηνοθεσία: Γιώργος Παπαθεοδώρου
Ερμηνείες: Ηλίας Λογοθέτης, Τιτίκα Σαριγκούλη, Ελισάβετ Κωνσταντινίδου
Η συμμορία των πέντε

Ο Γιώργος Παπαθεοδώρου στήνει μια κωμωδία με έντονο θηλυκό στοιχείο και μπόλικες πολιτικές αναφορές στη σύγχρονη Ελλάδα. Πέντε νέα κορίτσια, απελπισμένα από τη μόνιμη κατάσταση ανεργίας, αποφασίζουν να πραγματοποιήσουν μια ριψοκίνδυνη ληστεία. Τα πράγματα, ωστόσο, θα περιπλακούν όταν στο «κόλπο» θα μπει μια πολύ ιδιαίτερη γιαγιά (Τιτίκα Σαριγκούλη), πρώην αντάρτισσα και πιστή κομμουνίστρια, η οποία μένει στο διπλανό διαμέρισμα. Από κοντά και ένας μισοπάλαβος απόστρατος αστυνομικός (Ηλίας Λογοθέτης), μια αδίστακτη ανιψιά και μια άπληστη πλαστογράφος. Οσο για τον χαρακτήρα-κλειδί του περιπτερά, αυτόν τον ερμηνεύει ο Γρηγόρης Αρναούτογλου. Τη μουσική που παραπέμπει στους ήχους της Κάτω Ιταλίας, ερμηνεύουν οι Encardia.

Ο κύριος Τζόουνς ★★½
Σκηνοθεσία: Ανιέσκα Χόλαντ
Ερμηνείες: Τζέιμς Νόρτον, Βανέσα Κίρμπι, Πίτερ Σκάρσγκαρντ
Λιμός στην Ουκρανία

Το βρετανικό φιλμ αφηγείται την αληθινή ιστορία του Ουαλλού δημοσιογράφου Γκάρεθ Τζόουνς (Τζέιμς Νόρτον), ο οποίος το 1933 ταξιδεύει στη Σοβιετική Ενωση φιλοδοξώντας να πάρει συνέντευξη από τον Ιωσήφ Στάλιν. Προηγουμένως έχει καταφέρει να κάνει το ίδιο με τον Χίτλερ, ωστόσο στη Μόσχα κάτι άλλο θα του τραβήξει την προσοχή. Με τη βοήθεια μιας επίσης Βρετανίδας συναδέλφου (Βανέσα Κίρμπι) ανακαλύπτει πως οι φήμες για λιμό στην περιοχή της Ουκρανίας έχουν βάση και αμέσως αποφασίζει να ταξιδέψει επιτόπου για να το επιβεβαιώσει. Το φιλμ παρουσιάζει ατμοσφαιρικά την ιστορία του Τζόουνς, θίγοντας ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα θέματα της σταλινικής εποχής. Ο τρόπος του είναι ακαδημαϊκός, όμως η ζωντάνια του χαρακτήρα βοηθά να κρατηθεί το ενδιαφέρον ώς το τέλος.

ΕΜΕΙΣ...
Ξεκινά από απόψε και για τέσσερις ημέρες το Φεστιβάλ Ιαπωνικού Κινηματογράφου στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Υπό τον γενικό τίτλο «Οι δύο κορυφαίοι», το φεστιβάλ είναι αφιερωμένο στους σπουδαίους δημιουργούς του ιαπωνικού σινεμά Γιασουτζίρο Οζου και Κένζι Μιζογκούσι. Από τον πρώτο θα δούμε το «Ταξίδι στο Τόκιο» και το «Η γεύση του πράσινου τσαγιού και του ρυζιού», ενώ από τον δεύτερο τα «Η ζωή της Οχάρου» και «Οι σταυρωμένοι εραστές». Πρόκειται για καλή όσο και σπάνια ευκαιρία να δει κάποιος κλασικό ιαπωνικό σινεμά στη μεγάλη οθόνη και ιδίως τους συγκεκριμένους κινηματογραφιστές, οι οποίοι αποτελούν επιρροή για σύγχρονους κορυφαίους όπως ο Κουέντιν Ταραντίνο. Οι προβολές θα είναι δύο, καθημερινά στις 7 και στις 10 μ.μ., ενώ κάποιες από αυτές θα είναι και επαναληπτικές.

...ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ
Φαίνεται πως το αυτοβιογραφικό «Πόνος και δόξα», που διακρίθηκε και στις φετινές υποψηφιότητες, ήταν κατά κάποιον τρόπο μια προσωπική ολοκλήρωση για τον Πέδρο Αλμοδόβαρ, ο οποίος πλέον αισθάνεται έτοιμος να ασχοληθεί και με πρότζεκτ που δεν έχει δοκιμάσει έως τώρα. Ενα τέτοιο είναι και το «Α Manual for Cleaning Women», διασκευασμένο από το ομώνυμο μυθιστόρημα της Λούσια Μπερλίν, το οποίο θα γίνει η πρώτη αγγλόφωνη ταινία του Ισπανού κινηματογραφιστή. Οσο για τους πρωταγωνιστές, ανάμεσά τους θα βρίσκεται πιθανότατα η Τίλντα Σουίντον, η οποία μάλιστα θα συμμετάσχει και σε μία ακόμη, μικρού μήκους, επερχόμενη ταινία του Αλμοδόβαρ.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση