ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Μάγια Λυμπεροπούλου, 1940-2021: «Το ζήτημα είναι η πίστη σε αυτό που κάνεις»

Η σπουδαία ηθοποιός και σκηνοθέτις Μάγια Λυμπεροπούλου έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 81 ετών.

Kathimerini.gr

Γιούλη Επτακοίλη

Η Μάγια Λυμπεροπούλου ήταν ακόμη μαθήτρια στη σχολή του Θεάτρου Τέχνης, όταν το 1958, μέσα σε ένα βράδυ, ο Κάρολος Κουν την έκανε πρωταγωνίστρια στο έργο του Τενεσί Ουίλιαμς «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι». Δεν ήταν ο μόνος που είδε κάτι σπουδαίο, κάτι σπάνιο στη νεαρή μαθήτρια. Το κοινό την αγκάλιασε αμέσως, αναγνωρίζοντας στο πρόσωπό της μια μεγάλη ηθοποιό, ενώ οι κριτικοί στις εφημερίδες της εποχής την αποθέωσαν γράφοντας ότι «γεννήθηκε η νέα μεγάλη πρωταγωνίστρια του Θεάτρου Τέχνης». Η Μάγια Λυμπεροπούλου έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 81 ετών. Ενα έμφραγμα στην καρδιά και οι επιπλοκές που προκάλεσε, στάθηκε μοιραίο.

Η υποκριτική

Γεννήθηκε το 1940 στα Πατήσια. Αρχικά φοίτησε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, μέχρι που στράφηκε στην υποκριτική τέχνη. Το Θέατρο Τέχνης – Κάρολος Κουν ήταν ένα από τα πιο σημαντικά κεφάλαια της ζωής της. Εμεινε εκεί σχεδόν 12 χρόνια και πρωταγωνίστησε σε πολλές παραστάσεις, έπαιξε περίπου 40 ρόλους. Διέκοψε όταν έφυγε στη Γαλλία όπου παρακολούθησε μαθήματα κινηματογράφου. Ανεξάρτητο πνεύμα και δυναμική προσωπικότητα, εργαζόταν παράλληλα στην έκδοση εισιτηρίων της Ολυμπιακής προκειμένου να πραγματοποιήσει τα σχέδιά της στο Παρίσι.

Επέστρεψε στην Ελλάδα λίγα χρόνια μετά και αφοσιώθηκε στο θέατρο, όχι μόνο ως ηθοποιός αλλά και ως σκηνοθέτις. Συνεργάστηκε με το Εθνικό, το Θέατρο Τέχνης στο οποίο πάντοτε επέστρεφε, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας, με πολλούς σκηνοθέτες, σε εξαιρετικά απαιτητικούς ρόλους, καταθέτοντας ερμηνείες που έχουν μείνει αξέχαστες στο κοινό. Για μια τετραετία υπηρέτησε με πάθος και μεγάλη αφοσίωση το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας από τη θέση της καλλιτεχνικής διευθύντριας.

Η τελευταία της μεγάλη παράσταση ήταν το 2011 στην κεντρική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, όπου έπαιξε στην «Τριλογία του παραθερισμού» του Κάρλο Γκολντόνι, σε σκηνοθεσία του Νίκου Μαστοράκη. Με τον Νίκο Μαστοράκη, τον οποίο αγαπούσε ιδιαίτερα και ξεχώριζε ως σκηνοθέτη, είχε συνεργαστεί και το καλοκαίρι του 2010 στην παράσταση «Αγγελοι στην Αμερική». Στο έργο του Τόνι Κούσνερ μεταμορφωνόταν υποκριτικά ερμηνεύοντας παράλληλα τρεις ρόλους – ραβίνος, γιατρός, Εθελ Ρόζεμπεργκ.

Το στοίχημα

Από τις δουλειές της ως σκηνοθέτις, ξεχωρίζει αυτή που έκανε ανεβάζοντας το 2007 για το Φεστιβάλ Αθηνών μια θεατρική διασκευή –δική της– του τρίτομου μυθιστορήματος του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι «Οι δαιμονισμένοι». Ηταν ένα τεράστιο από κάθε άποψη εγχείρημα, που παρουσιάστηκε σε δύο μέρη (τρεις ώρες το καθένα). Είχε συγκεντρώσει γύρω της 22 εξαίρετους ηθοποιούς – για ένα στοίχημα «που αξίζει τον κόπο ακόμα και να το χάσει κανείς», όπως είχε δηλώσει σε συνέντευξή της στην «Κ».

Στην ίδια συνέντευξη είχε μιλήσει στον Βασίλη Αγγελικόπουλο για πολλά απ’ αυτά που την απασχολούσαν. Τους νέους ηθοποιούς: «Ταλαντούχα παιδιά. Αλλά κι εδώ το ζήτημα είναι αυτό που θέτει ο Ντοστογιέφσκι: η πίστη. Πίστη σ’ αυτό που κάνεις και πόσο βαθιά ανάγκη το έχεις. Μ’ αυτό μετριούνται κάθε μέρα οι νέοι. Και οι παλιοί».

Την κοινωνία μας: «Με τρομάζει η έλλειψη ανθρωπιάς. Υπάρχει ολόγυρα κάτι το απάνθρωπο πια, για να μην πω κτηνώδες. Κι αυτό δημιουργεί μια κατάσταση τρομερής κόντρας για την τέχνη, γιατί η τέχνη έχει να κάνει με πνευματικότητες και άλλες βαθύτερες ανάγκες. Οι οποίες αυτή τη στιγμή έχουν περιοριστεί σ’ ένα αλισβερίσι οικονομικής τάξεως». Τις απώλειες: «Κοιτούσα πρόσφατα μια τηλεοπτική εκπομπή που μου είχαν κάνει και διαπίστωσα ότι περιβαλλόμουν κι αναφερόμουν σε νεκρούς. Οπως όλοι μας μεγαλώνοντας…».

Η Μάγια Λυμπεροπούλου υπήρξε παντρεμένη με τον Γιώργο Λαζάνη. Τα τελευταία χρόνια ζούσε στα Εξάρχεια. Εγραφε ένα βιβλίο για τον δάσκαλό της Κάρολο Κουν.

Μια τεράστια απώλεια για το θέατρο, την τέχνη, τη ζωή

Του ΝΙΚΟΛΑ ΖΩΗ

Αποχαιρετίζοντας τη συνεργάτιδα και φίλη τους, άνθρωποι του θεάτρου μιλούν στην «Κ» για τη Μάγια Λυμπεροπούλου με τα πιο θερμά λόγια.

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Χουβαρδάς λέει: «Ηταν ένας από τους πιο αγαπητούς και σημαντικούς συνεργάτες μου. Στο ελληνικό θέατρο άφησε ανεξίτηλο ίχνος, λόγω της βαθιάς παιδείας που είχε η ίδια και την οποία μετέδιδε, αλλά και λόγω του επαγγελματισμού της και του εξαιρετικού ταλέντου της. Ανθρωποι και ηθοποιοί σαν τη Μάγια Λυμπεροπούλου είναι πολύ σπάνιοι στις μέρες μας. Το κενό της δεν θα αναπληρωθεί εύκολα».

Η ηθοποιός Μπέτυ Αρβανίτη κάνει λόγο «για μια τεράστια απώλεια για όλους μας. Για το θέατρο, για την τέχνη, για τη ζωή. Είμαι συγκλονισμένη, γιατί την αγαπούσα πάρα πολύ.

Είχαμε συνυπάρξει στις “Δούλες”, με τον Λευτέρη Βογιατζή, είχαμε μείνει στο ίδιο σπίτι, στην Ανδρο, όταν κάναμε πρόβες. Τη λατρεύω, δεν μπορώ να πω ακόμα “τη λάτρευα” – θα είναι πάντα σε χρόνο ενεστώτα. Ενας σπουδαίος άνθρωπος από κάθε άποψη. Από την καλλιτεχνική της υπόσταση μέχρι τη ζωή της την ίδια, το μυαλό της, την ευαισθησία της, όλα».

Η ηθοποιός Βίκυ Βολιώτη, ένας από τους ανθρώπους που ήταν κοντά της μέχρι το τέλος, δήλωσε στην «Κ»: «Η Μάγια ήταν ένας άνθρωπος βαθιά μορφωμένος και καλλιεργημένος, με τεράστιο πάθος και αγάπη για το θέατρο. Ενας πνευματικός άνθρωπος που θα λείψει από τη χώρα. Προσωπικά, ήταν μια υπέροχη φίλη και είμαι πολύ χαρούμενη που με τίμησε με την αγάπη της και με τη φιλία της».

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση