ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Πάντα θα υπάρχει ένας τρίτος στον παράδεισο

Η Λέα Μαλένη επιστρέφει στο θεατρικό σανίδι, ως ηθοποιός, στην παράσταση «Λιόλια» της Μemorandum Theatre Group

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Η Λέα Μαλένη επιστρέφει μετά από κάποια χρόνια στο σανίδι για την παράσταση «Λιόλια» που ανεβάζει η Μemorandum Theatre Group, που αποτελείται από τους Παναγιώτη Mπρατάκο, Αλέξανδρο Αχτάρ και Χριστίνα Κωνσταντίνου. Η «Λιόλια» είναι βασισμένη στην «Κερένια κούκλα», το «αθηναίικο μυθιστόρημα» του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου που έφερε έναν διαφορετικό αέρα στην ελληνική λογοτεχνία των αρχών του 20ού αιώνα και σκανδάλισε στην εποχή του, μιας και ο κύριος άξονας του έργου αφορά σε ένα ιδιότυπο «ερωτικό τρίγωνο». Μίλησα με τη Λέα γι’ αυτή την επιστροφή της στο σανίδι, για την παράσταση «Λιόλια» και πώς προέκυψε η συνεργασία με τη Memorandum Theatre Group.

Η Λέα μού λέει ότι η επιστροφή της ήταν τυχαία και από σπόντα... «Ευνοημένη από άλλες ατυχείς συγκυρίες. Και εξηγούμαι. Η αίτηση είχε κατατεθεί στο ‘Θυμέλη’ από την Ομάδα τον Οκτώβρη του 2018, με κάποια διαφορετικά ονόματα στη διανομή. Η παραγωγή εγκρίθηκε τελικά (τέλη Οκτωβρίου 2019) και έπρεπε να γίνουν γρήγορες κινήσεις, ώστε να συμπληρωθεί η διανομή, αφού κάποιοι από τους ηθοποιούς απασχολούνταν σε άλλες παραγωγές» και συνεχίζει, «Δέχτηκα, λοιπόν, το κάλεσμα με μεγάλη χαρά». Άρα αξίζει η «Λιόλια», τη ρωτάω: «‘‘Η Κερένια Κούκλα’’ του Χρηστομάνου είναι από μόνο του υπέροχο ως ερέθισμα σκέψης. Επίσης, με τα περισσότερα παιδιά της ομάδας έχουμε ήδη μια φιλία που μας συνδέει μέσα από προηγούμενες γόνιμες συνεργασίες μας με την Persona, και γιατί η διαδικασία του Επινοημένου Θεάτρου με την οποία ήξερα ότι θα δουλεύαμε, με συναρπάζει ως διαδικασία δημιουργίας.

Επιπλέον, έχω έντονα την ανάγκη να υπάρχω και να δημιουργώ συλλογικά ως ηθοποιός και μέσα από συνεργασίες με τρίτους, χωρίς να έχω την παράλληλη ευθύνη του βάρους της παραγωγής και εννοείται ότι έχω επιθυμήσει πολύ να παίξω. Οπότε είχα πολλούς λόγους για να πω τελικά το ναι». Πώς μπορεί να αφορά το σήμερα ένα μυθιστόρημα των αρχών του αιώνα; «Όσο μπορεί να αφορά το σήμερα ο έρωτας, όταν μέσα σε μια ισχυρή σχέση αγάπης, προκύπτει ακούσια ένας τρίτος άνθρωπος. Ένα ιδιότυπο ερωτικό τρίγωνο που γεννιέται μέσα από τη μη αναστρέψιμη παρέμβαση της μοίρας είναι πάντα επίκαιρο. Άλλωστε, η αέναη προσπάθεια του θηλυκού να συνδεθεί άρρηκτα με το αρσενικό σε ένα σώμα όπως στην Αρχή, ως πνευματική οντότητα, ανέκαθεν αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί ενδόμυχο πόθο των ερωτικών σωμάτων» και συνεχίζει η Λέα: «Επιπλέον, η απόλαυση του έρωτα κι ο πόθος ως απαγορευμένος καρπός, ο έρωτας ως θάνατος (φυσικός ή συναισθηματικός) και το δράμα της αποτυχίας του θηλυκού με το αρσενικό να υπάρξουν αιώνια, αλλά και ο πόνος που έχουν εμποτίσει τη συλλογική μνήμη από το ατελείωτο, επαναλαμβανόμενο λάθος της ανθρωπότητας, καθιστούν το θέμα με το οποίο καταπιάνεται η ‘Κερένια Κούκλα’ επίκαιρο όσο ποτέ, πάντα θα υπάρχει ένας Αδάμ, ως καρπός διεκδίκησης, πάντα θα υπάρχει μια Εύα να κόβει το απαγορευμένο μήλο.

Και πάντα θα υπάρχει μια Λίλιθ να διεκδικεί την ίση μεταχείριση στον έρωτα, την ελευθερία και την απόλαυση, ως καταραμένος, έκπτωτος μαύρος άγγελος». Θα δούμε μία τολμηρή παράσταση, όσο τολμηρή ήταν η «Κερένια Κούκλα», αναρωτιέμαι, «Θα δούμε μια σύγχρονη παράσταση που ξεκινά από τους πρωτόπλαστους ως ανάστροφη πορεία (Αδάμ-Εύα-Λίλιθ), σε μια διαχρονική θεώρηση της ερωτικής ιστορίας της ανθρωπότητας. Στη δική μας παράσταση, τον ρόλο του αφηγητή αναλαμβάνει, η έκπτωτη πρωτόπλαστη, βιώνοντας το δράμα της αιώνιας μοναξιάς της. Μέσα από την ερωτική ιστορία που επιλέγει να φωτίσει η Λίλιθ με το θολό φως μιας μαύρης σελήνης, ξαναζεί μέσα από τις ζωές των άλλων το δράμα της έκπτωσής της από τον Παράδεισο και την αιώνια κατάρα να πεθαίνουν οι καρποί του έρωτά της, ζώντας ξανά τον πόνο του ανεκπλήρωτου πόθου στο μεδούλι, μονίμως με τη μάταιη ελπίδα για δικαίωσή της».

Οι τρεις ήρωες

Η Λέα μού μίλησε και για τους τρεις ήρωες της παράστασης: «Η επιλογή των τριών συγκεκριμένων ηρώων αποτελούν εν δυνάμει υποψήφια θύματα της ατέρμονης άνισης μάχης του έρωτα με τον θάνατο, τα οποία βιώνουν επίσης μια παράλληλη συνθήκη σιωπής, απώλειας και πόνου. Οι τρεις αυτοί ήρωες και πόλοι του τριγώνου θα μπορούσαν να είναι και παιδιά της, αυτά που ο Θεός καταράστηκε να πεθαίνουν αιώνια. Όντας καταραμένη, απώλεσε τη δυνατότητα της σαρκικής ηδονής. Η ίδια δεν μπορεί πια να αγγίξει, να αγκαλιάσει, να αγαπήσει, αφού ό,τι αγγίζει, πεθαίνει. Μπορεί μόνο να αποπλανεί, να παραπλανεί και να καταστρέφει.

Καταστρέφει, λοιπόν, με συμπόνια την Εύα /Βεργινία, η οποία γεννήθηκε μισή φιλάσθενη, όπως και η Εύα γεννιέται μισή από το πλευρό του Αδάμ. Παρουσιάζει το δικό της παραμύθι, υιοθετώντας κατ’ αναλογία έναν κώδικα με υπερφυσικά στοιχεία, βάλλοντας αντίστοιχα, όπως και στην περίπτωση της εκπεσούσης γυνής, το Αρσενικό, τον Νίκο. Ενώ, επίσης, διδάσκει στην πηγαία και αγνή Λίλιθ /Λιόλια, την εμπειρία της πτώσης. Η Λιόλια είναι η μόνη ηρωίδα του έργου που θα συνεχίσει να βαδίζει ανάμεσα στους ζωντανούς, αλλά με την εμπειρία της απώλειας του έρωτα και του καρπού του. Η παράσταση, όπως μου εξηγεί η Λέα, έχει ακόμη μία ιδιαιτερότητα, τη σύνδεση των ηρώων της ιστορίας με το ρεμπέτικο τραγούδι και τη γνήσια και πηγαία καταγραφή της εσωτερικής συναισθηματικής κατάθεσης που κουβαλά, μέσα από την ιδιαίτερη ακουστική και άκρως ενδιαφέρουσα ηχητική χροιά του Δημήτρη Σπύρου.

Τελικά, Λέα, ποια είναι η Λιόλια, τη ρωτώ: «Η Λιόλια είναι ένα αθώο κορίτσι που διψά να ζήσει και άθελά της γίνεται το τρίτο πρόσωπο στη σχέση του Νίκου και της Βεργινίας. Αισιόδοξη, προσπαθεί να φωτίσει το σκοτάδι που απειλεί τη ζωή των ανθρώπων που αγαπά, αλλά στο τέλος καταλήγει να βουλιάξει κι η ίδια μέσα σε αυτό».

Πληροφορίες

«Λιόλια», σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Μπρατάκου. Δεύτερη Σκηνή του Σατιρικού Θεάτρου, οδός Βλαδίμηρου Καυκαρίδη, Αγλαντζιά, Λευκωσία. Επικοινωνία/κρατήσεις: 96211590, 99659847. Παραστάσεις: Πρεμιέρα Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου στις 8:30 μ.μ. 21, 22, 27, 28, 29 Δεκεμβρίου 2019 & 11 και 12 Ιανουαρίου 2020 στις 8:30 μ.μ. Παίζουν: Λέα Μαλένη, Χριστίνα Κωνσταντίνου, Αλέξανδρος Αχτάρ, Κρίστη Χαραλάμπους.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
Θέατρο  | 
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση

X