ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Γιατί απεργούν οι ντελιβεράδες της Wolt - Τι απαντά η εταιρεία

Πρόβλημα που χρονίζει το πλαίσιο εργασίας των διανομέων, δεν ευδοκίμησε η συζήτηση στη Βουλή, το βλέπει ξανά το 2023

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οι εικόνες με τους διανομείς συγκεκριμένης ψηφιακής πλατφόρμας να προχωρούν σε πορεία διαμαρτυρίας, κάνουν τις τελευταίες ώρες τον γύρο του διαδικτύου, ανακινώντας το θέμα του πλαισίου εργασίας των διανομέων στην εστίαση και τις ψηφιακές πλατφόρμες διανομής προϊόντων. Στην προκειμένη περίπτωση πρόκειται για εργαζόμενους της Wolt. Η «Κ» επικοινώνησε με την εταιρεία, και έθεσε συγκεκριμένα ερωτήματα για τα οποία απάντησε ο υπεύθυνος επικοινωνίας της εταιρείας Άκης Σταμούλης.

Όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος της Wolt, η απεργία είναι σε εξέλιξη τα τελευταία 24ωρα, η πλατφόρμα, ωστόσο λειτουργεί κανονικά.

-Τα αιτήματα όσων απεργούν, αφορούν τις απολαβές των διανομέων, θέμα το οποίο δεν τυγχάνει χειρισμού από την Wolt, αλλά από τις εταιρείες διανομέων. Όπως ανέφερε, στην Κύπρο, το 80% των διανομέων της Wolt, ανήκουν σε εταιρείες διανομέων με τις οποίες η πλατφόρμα συνεργάζεται, ενώ η εταιρεία δεν έχει απευθείας σχέση εργασίας με κανένα διανομέα.

- Εξήγησε ότι δεν υπάρχει οποιαδήποτε μείωση στις πληρωμές της Wolt, ενώ ανέφερε ότι η διαμόρφωση των απολαβών είναι μια δυναμική διαδικασία η οποία διαμορφώνεται- από τον χρόνο, την απόσταση της παραγγελίας, την προσβασιμότητα και την διαθεσιμότητα των διανομέων. Οπότε κάποιες παραγγελίες πληρώνονται περισσότερο και κάποιες λιγότερο, ωστόσο αυτές ρυθμίζονται από τις εταιρείες διανομέων και όχι από την πλατφόρμα.

- Σε σχέση με αναφορές για το ότι έχουν μπλοκάρει accounts διανομέων- αυτό ισχύει μόνο στις περιπτώσεις διανομέων που έκαναν accept παραγγελίες, αλλά δεν τις διένειμαν. Αυτά τα accounts έπρεπε να μπλοκαριστούν, αλλά κανείς διανομέας δεν μπλοκαρίστηκε επειδή έκανε διαμαρτυρία.

Θα το δουν το ‘23

Σχολιάζοντας το θέμα, ο πρόεδρος της κοινοβουλευτικής επιτροπής Εργασίας Αντρέας Καυκαλιάς, ανέφερε ότι το θέμα έχει εγγραφεί στην επιτροπή από πλευράς του ΑΚΕΛ, τον περασμένο Μάρτη. Το ζήτημα συζητήθηκε τον Μάρτη του 2022 στην Επιτροπή Εργασίας της Βουλής, με στόχο την ρύθμιση του πλασίου εργασίας για τους εργαζόμενους του κλάδου, των όρων απασχόλησης και της κατοχύρωση των εργασιακών του δικαιωμάτων. Μάλιστα λίγους μήνες πριν, τον Δεκέμβρη του 2021, η ΕΕ είχε εισηγηθεί μια δέσμη μέτρων με την μορφή της προτεινόμενης οδηγίας. Ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει κάποια ρύθμιση στο συγκεκριμένο θέμα. Σύμφωνα με τον κ. Καυκαλιά, αναμένεται να συζητηθεί εκ νέου με την επαναλειτουργία των επιτροπών, σε συνεδρία εντός Μαρτίου. Σημειώνεται επίσης η τροποποίηση του Υπουργείου Μεταφορών η οποία κατατέθηκε στη βουλή, με την οποία ρυθμίζεται ότι οι οδηγοί μοτοποδηλάτων και μοτοσικλέτας κατά τη διάρκεια της εργασίας τους (όπως π.χ. διανομή φαγητού ή εγγράφων) πρέπει, πέραν του προστατευτικού κράνους, να φέρουν και επιπρόσθετο προστατευτικό εξοπλισμό όπως τον αερόσακο για μοτοσικλετιστή.

Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που είχαν αναφερθεί στο πλαίσιο της συζήτησης του θέματος τον περασμένο Μάρτιο, πρόκειται για μια μεγάλη αγορά εργασίας με 28 εκατ. ανθρώπους οι οποίοι εργάζονται ως διανομείς στην ΕΕ. Επίσης, τα έσοδα στην οικονομία της ΕΕ ανέρχονται σε €20 δισεκατομμύρια, ενώ λειτουργούν γύρω στις 500 πλατφόρμες. Στην Κύπρο υπολογίζεται ότι λειτουργούν 4 πλατφόρμες και ο αριθμός των διανομέων ανέρχεται σε μερικές χιλιάδες.

Το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας αξιολογεί τους όρους εργοδότησης

Μιλώντας στην εκπομπή «Διασπορά Ειδήσεων» ο Νεόφυτος Ττιμηνής, Γενικός Γραμματέας ΣΥΞΚΑ – ΠΕΟ, είπε ότι βρισκόμαστε στην 3η μέρα απεργίας που αφορά το καθεστώς εργοδότησης των ντελιβεράδων. Όπως ανέφερε ο κύριος Ττιμηνής το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας άρχισε την καταγραφή των προβλημάτων ενώ τόνισε ότι το έναυσμα για την απεργία ήταν η μείωση του ποσού σε συγκεκριμένη βάρδια. Σκιαγραφώντας το πρόβλημα ο Γενικός Γραμματέας της ΣΥΞΚΑ – ΠΕΟ είπε ότι οι εργαζόμενοι αμείβονται με απεριόριστες ώρες κοντά στα 1000 ευρώ με τους μεσάζοντες που τους εργοδοτούν να κατακρατούν κοντά στο 41% με αποτέλεσμα να πληρώνονται 300 με 350.

Η μείωση των δρομολογίων και το 41%

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με όσα ανέφεραν σε δηλώσεις τους στο ΚΥΠΕ οι διανομείς, πληρώνονται το ποσό των €2,40 για κάθε δρομολόγιο, από το οποίο ο εργοδότης τους κρατά το 41%, η Wolt σκοπεύει να το μειώσει σε €2,26. Η πρόθεσή της αυτή αποτέλεσε την αφορμή για την απεργία των διανομέων, οι οποίοι εργάζονται έτσι κι αλλιώς σε αντίξοες συνθήκες και δυσμενείς όρους, καθώς όπως λένε, καλούνται να πληρώσουν οι ίδιοι για τα καύσιμα, τον προστατευτικό εξοπλισμό τους, τις τσάντες διανομής, όπως επίσης να καλύψουν οποιεσδήποτε φθορές και επιδιορθώσεις.

Οι όροι εργασίας ήταν ήδη δυσμενείς, όπως είπαν στο ΚΥΠΕ, με τα εισοδήματά τους να ανέρχονται σε €400-€500 μηνιαία. Ανέφεραν ότι για κάθε χιλιόμετρο που καλύπτουν λαμβάνουν αποζημίωση ύψους €0,25 - €0,50, ενώ για διανομές εντός ενός χιλιομέτρου, δεν λαμβάνουν καθόλου αποζημίωση. Σημείωσαν, ακόμα, ότι είχαν προσπαθήσει και στο παρελθόν να ζητήσουν από την εταιρεία την κάλυψη του κόστους του εξοπλισμού τους, χωρίς ανταπόκριση όμως. Όπως είπαν, εξάλλου, ούτε τώρα έχουν λάβει κάποια ανταπόκριση σχετικά με τα αιτήματα που έχουν υποβάλει γραπτώς στην εταιρεία.

Με έγγραφο που έχουν διαβιβάσει στη διεύθυνση της εταιρείας, όπως ανέφεραν, ζητούν την αποκατάσταση του ποσού ανά δρομολόγιο στα €2,60, όπως ίσχυε παλιότερα, καθώς και αποκατάσταση του αντίστοιχου ποσού στα €4,00 για τις Παρασκευές και στα €3,50 για τα Σάββατα. Ζητούν, ακόμα, αποζημίωση και για τα δρομολόγια εντός ενός χιλιομέτρου, ενιαία αποζημίωση €0,50 ανά χιλιόμετρο για όλα τα δρομολόγια, καθώς και αποζημίωση €1,10 για τα δρομολόγια που εκτελούνται υπό βροχή. Ζητούν, επίσης, το ποσοστό που κρατείται από τις εταιρείες που τους εργοδοτούν (οι οποίες με τη σειρά τους παρέχουν υπηρεσίες στη Wolt), να μειωθεί στο 30%, αντί του 41% που ισχύει σήμερα.

Η αύξηση του κόστους των καυσίμων, καθώς και του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας και των βασικών αγαθών, έχει καταστήσει τη διαβίωσή τους εξαιρετικά δύσκολη, όπως ανέφεραν στο ΚΥΠΕ οι εργαζόμενοι, κάτι που τους ώθησε να κατέλθουν σε απεργία. «Ήταν κάτι που έγινε ξαφνικά, δεν το είχαμε σχεδιάσει, αλλά αυτό δείχνει πόσο πιεσμένοι είμαστε και αυτό είναι που μας έχει ενώσει, γιατί όλοι υποφέρουμε, ακόμα κι αυτοί που τώρα δεν απεργούν», ανέφερε ένας διανομέας, μιλώντας στο ΚΥΠΕ. Τόνισαν, δε, ότι προτίθενται να συνεχίσουν την απεργία, αν και έχουν δεχθεί και μηνύματα ότι οι περισσότεροι λογαριασμοί διανομέων που απεργούν, έχουν μπλοκαριστεί από την εταιρεία, κάτι που ζητούν να αρθεί.

Eξήγησαν, ακόμα, ότι «είναι δύσκολο για τους υπηκόους τρίτων χωρών να βρουν δουλειά εδώ, ακόμα κι αν έχουν μόρφωση» και πρόσθεσαν ότι αυτή είναι μόνη επιλογή που έχουν, αλλά είναι μία πολύ επικίνδυνη δουλειά, με συχνά ατυχήματα, με κατά καιρούς ρατσιστικές επιθέσεις, όπως είπαν, ενώ σημείωσαν ότι στην πανδημία σχεδόν όλοι είχαν κολλήσει COVID γιατί καλούνταν να κάνουν διανομή και σε κόσμο που δεν ανέφερε ότι είναι θετικός. Ζήτησαν, δε, τη συμπαράσταση του κόσμου για να συνεχίσουν να διεκδικούν τα αιτήματά τους.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση