ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Η ακατάλυτη σχέση του ατόμου-δημιουργού με το περιβάλλον

Στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μνημείων και Χώρων 2022 στον Αρχαιολογικό Χώρο της Αμαθούντας εγκαινιάζεται η έκθεση σύγχρονης τέχνης «Happy Few»

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μνημείων και Χώρων 2022 στον Αρχαιολογικό Χώρο της Αμαθούντας εγκαινιάζεται η έκθεση σύγχρονης τέχνης «Happy Few» του Ανδρέα Καλλή, σε επιμέλεια των Νίκης Παπασπύρου και Γιάννη Βιολάρη. Ο Ανδρέας Καλλή χρησιμοποιεί ως κεντρικό υλικό τον θάμνο, ένα φυσικό υλικό, το οποίο, όπως λέει στη συνέντευξή του αντιπροσωπεύει, συμβολικά, τον κύκλο της ζωής. «Προσδίδει υλική υπόσταση στη λειτουργία του εγκεφάλου, της μνήμης». Όσο για τον στόχο της δουλειάς του αυτή ο Ανδρέας λέει πως οι έννοιες της ιστορίας, της ταυτότητας, της εθνικότητας, του εθνικού πολιτισμού, της δημιουργίας, της αυθεντίας που εγγράφονται στις μορφές του παρελθόντος, γίνονται αντικείμενο μελέτης και αναστοχασμού. Το βράδυ δε των εγκαινίων ο μουσικός Freedom Candlemaker με τις συνθέσεις και τα τραγούδια του, θα παρουσιάσει τη μουσική εκδοχή των κοινών με το εικαστικό έργο σκέψεων και προβληματισμών.

–Αρχαιολογικός Χώρος Αμαθούντας… πώς ήλθε η ιδέα για την παρουσίαση της δουλειάς σου σ’ έναν αρχαιολογικό χώρο;

–Η παραδοχή ότι η τέχνη αποτελεί μέρος της κοινωνίας όχι ως διακοσμητικό αντικείμενο αλλά ως δύναμη που οργανώνει τον κόσμο, τη ζωή και την αντίληψη του ανθρώπου, οδηγώντας έτσι στη διαμόρφωση ενός θεσμικού πλαισίου με τη διερευνημένη άποψη ότι η τέχνη δεν είναι κάτι που υπάρχει στον απομονωμένο χώρο του καλλιτεχνικού εργαστηρίου αλλά στην καθημερινή ζωή. Σήμερα ίσως είμαστε σε θέση να καταλάβουμε ότι η προσπάθεια και η συζήτηση δεν αφορά τα καλλιτεχνικά αντικείμενα αλλά την ανθρώπινη ύπαρξη. Έτσι και η Αμαθούντα ένας τόπος με ξεχωριστό αρχαιολογικό ενδιαφέρον, καθώς συνεχίζει να εκπλήσσει με την ιδιαιτερότητα και τη σπανιότητα των ευρημάτων και των μνημείων που φέρει, επιλέχθηκε ως γέφυρα διαλόγου της ιστορίας του παρελθόντος και του μέλλοντος.

Σήμερα ίσως είμαστε σε θέση να καταλάβουμε ότι η προσπάθεια και η συζήτηση δεν αφορά τα καλλιτεχνικά αντικείμενα αλλά την ανθρώπινη ύπαρξη

–Γλυπτική εγκατάσταση HAPPY FEW, λοιπόν, από πού ο τίτλος της εγκατάστασης;

–Η έκθεση «HAPPY FEW» ως σφαίρα διανθρώπινης επικοινωνίας υπογραμμίζει πρώτον την αξία, την αναγκαιότητα και τη δύναμη των σχέσεων ανάμεσα στα άτομα, στις ομάδες, στις κοινότητες και δεύτερον τη σημασία της πρόσληψης της ιστορίας στη διαμόρφωση του κόσμου.

–Ποιος είναι ο στόχος αυτής της δουλειάς σου;

–Οι έννοιες της ιστορίας, της ταυτότητας, της εθνικότητας, του εθνικού πολιτισμού, της δημιουργίας, της αυθεντίας που εγγράφονται στις μορφές του παρελθόντος, γίνονται αντικείμενο μελέτης και αναστοχασμού. Τα αρχαία προτάσσονται ως μια δεξαμενή εννοιολογικών εργαλείων όπου όλοι είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν ώστε να διερευνήσουν τον σύγχρονο κόσμο. Η τέχνη, ως μια ατελεύτητη συζήτηση και διαπραγμάτευση ανάμεσα σε πολυειδείς οπτικές γωνίες, αναδιατάσσει και αναδιοργανώνει τις αρχές ερμηνείας του κόσμου.

–Πώς συμπλέκονται η αρχαία τέχνη με τη σύγχρονη δημιουργία στο έργο σου αυτό;

–Είναι ερωτήματα για το ποιος είναι ο ρόλος των μνημείων στην κοινωνία του σήμερα και πώς αναδίεται μια γέφυρα διαλόγου μέσα απο την σύγχρονη τέχνη. Πώς μεταγράφει το αρχαίο μνημίο και μετουσιώνει σε εικαστικό έργο, την έννοια της εξέλιξης, την πορεία της ζωής. Ποιες συναισθηματικές, κοινωνικές, ιστορικές, πολιτικές εμπειρίες συγκροτούν και διαμορφώνουν την ιδιαίτερη ταυτότητά του καθενός; Πώς αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο ειδικά σε κρίσιμες περιόδους μετάβασης; Ερωτήματα που το εικαστικό έργο παρατηρεί και μετουσιώνει την έννοια και την λειτουργία του υποσυνείδητου. Η εικαστική εγκατάσταση, μέσα από την επιτελεστικότητά της, μεταφέρει αυτή την παρατήρηση με σεβασμό στο συνειδητό κόσμο και προκαλεί τον θεατή σε έναν διαρκή αναστοχασμό για τη ζωή.

–Χρησιμοποιείς τον θάμνο ως κινητήρια δύναμη... γιατί επέλεξες ένα υλικό όπως αυτό και όχι το μάρμαρο ή τους ίδιους τους κίονες;

–Ο θάμνος αντιπροσωπεύει, συμβολικά, τον κύκλο της ζωής. Προσδίδει υλική υπόσταση στη λειτουργία του εγκεφάλου, της μνήμης. Το μορφικό σύμπλεγμα του θάμνου μετουσιώνει τις ανθρώπινες ψυχολογικές διαδικασίες και δραστηριότητες. Μέσω του θάμνου ανακατασκευάζει την αφήγηση της ζωής.

–Νομίζεις πως έχουμε κάνει ικανούς διαλόγους γύρω από τα ζητήματα που θες να αναδείξεις στο έργο σου (ιστορία, μνήμη, ταυτότητα, πολιτισμό, περιβάλλον);

–Είμαστε σε μία συνεχή προσπάθεια μετάπλασης των πραγμάτων στο διαρκές παρόν.

–Στο έργο σου σε απασχολεί ιδιαίτερα η σχέση δημιουργού και περιβάλλοντος... μπορεί άραγε ο καλλιτέχνης να υπάρξει εκτός ορισμένου χώρου ή χρόνου;

–Ο καλλιτέχνης πραγματεύεται την πάγια και ακατάλυτη σχέση του ατόμου-δημιουργού με το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον ως ένα, στοχεύοντας στη διατύπωση μιας σχέσης διαλογικής ανάμεσα σε άτομο και σύνολο στο διαρκές διηνεκές του χωροχρονου που περιβάλλεται.

–Είναι το έργο του καλλιτέχνη σύμφυτο με την ίδιοσυστασία του;

–Είναι ένα και το αυτό. Είναι η συνεχόμενη αναζήτηση και εστίαση στο μέσα του προσωπικού χώρου και στο έξω του κοινωνικού χώρου. Σε αυτό το δίπολο είναι η προσπάθεια να περιγράψεις την ανησυχία και τα βιώματα που δέχεσαι, μεταπλάθοντάς τα ως ερέθισμα και εξωτερικεύοντάς τα, δημιουργώντας εικαστικούς μύθους.

–Ποιος νομίζεις πως είναι ο ρόλος της τέχνης στον δημόσιο χώρο;

–Έχει το δικό της δυναμικό και πλήρες ανάπτυγμα, συνδιαλεγόμενη άμεσα με τον χώρο, ορίζοντάς τον αλλά και διεκδικώντας τον. Μπορούμε έτσι να εξετάσουμε την εικόνα με τον χώρο ως ένα πράγμα, ως μία λειτουργία, δημιουργώντας νέες ταυτότητες, ένα άνοιγμα στο μέλλον με νέο αξιακό κώδικα, με διαφορετικές προυποθέσεις στη σχέση με την κοσμικη μας ιδιοτητα.

Ανδρέας Καλλή

Ο Ανδρέας Καλλή γεννήθηκε στη Λάρνακα το 1987. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών (2007-2012), φοιτώντας παράλληλα στο κολλέγιο Central Saint Martin School of Art and Design του Λονδίνου (2010-2011). Τον Οκτώβριο του 2021 παρουσίασε την τρίτη ατομική του έκθεση «Το Ιστόρισμα Ενός Μυστικού» στη «the O gallery» στη Λάρνακα. Το 2015 εγκαινίασε πρώτος τη σειρά εκθέσεων στη Λεβέντειο Πινακοθήκη με τίτλο Νέοι Κύπριοι Καλλιτέχνες. Την ίδια χρονιά εκπροσώπησε την Κύπρο στη Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών στο Μιλάνο με τίτλο No Food’ s Land. Συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα, Γαλλία, Ιταλία, Αγγλία και αλλού.

Πληροφορίες

Έκθεση σύγχρονης τέχνης «HAPPY FEW» του εικαστικού Ανδρέα Καλλή στον Αρχαιολογικό Χώρο Αμαθούντας. Επιμέλεια έκθεσης: Νίκη Παπασπύρου, Γιάννης Βιολάρης. Από 16 Απριλίου έως 20 Μαΐου. Εγκαίνια και δεξίωση: Σάββατο 16 Απριλίου, ώρα 7:00 μ.μ. Ώρες Λειτουργίας (ωράριο Αρχαιολογικού Χώρου): Δευτέρα-Κυριακή: 8:30-19:30. Κυριακή του Πάσχα (24/4/22) κλειστά
Τηλέφωνο επικοινωνίας: +357 25635226

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Ο ζωγράφος και συγγραφέας Ανδρέας Καραγιάν μιλάει στην «Κ» με αφορμή την αναδρομική έκθεση για το έργο του στη Λεμεσό
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ