ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Πανόραμα για το σινεμά του πραγματικού

Για 13η χρονιά διοργανώνεται το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού με πλούσιες και ενδιαφέρουσες προβολές

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Για ακόμη μία χρονιά, τη 13η, το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού παρουσιάζει ανθρώπινες ιστορίες. Από την 1η έως και τις 8 Αυγούστου, λοιπόν, στο Κέντρο Ευαγόρα Λανίτη στη Λεμεσό η τέχνη του ντοκιμαντέρ θα έχει την τιμητική του.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του φεστιβάλ θα προβληθούν μερικά από τα πιο ανατρεπτικά ντοκιμαντέρ της χρονιάς, από την Κύπρο και τον κόσμο. Στο πρόγραμμά του Φεστιβάλ έχουν ενταχθεί ταινίες από πρωτοεμφανιζόμενους αλλά και καθιερωμένους σκηνοθέτες του διεθνούς κινηματογραφικού στερεώματος. Φυσικά, οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν και ντοκιμαντέρ από την Κύπρο, τα οποία θα προβληθούν σε πρώτη παγκύπρια προβολή.

Καινοτομία του φετινού φεστιβάλ είναι η επέκτασή του στην πόλη της Πάφου όπου θα γίνουν προβολές στις 9 και 10 Αυγούστου, και στις 10 Αυγούστου το Φεστιβάλ θα κλείσει το φετινό πρόγραμμά του στο ξενοδοχείο Αλμύρα, μ’ ένα μουσικό happening. Στο πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ έχουν ενταχθεί περισσότερα από 20 ντοκιμαντέρ ποικίλης θεματολογίας. Άλλα διηγούνται ιστορίες βγαλμένες μέσα από τον έρωτα και τη διαφορετικότητα, άλλα είναι εμπνευσμένα από την κρίση και τον πόλεμο, το χρήμα και τη φτώχεια, κάποια άλλα έχουν στο επίκεντρό τους τη μουσική και τον ρυθμό. Η καθεμία δουλειά είναι ξεχωριστή, ωστόσο, όλες μαζί δημιουργούν ένα ενδιαφέρον οπτικοακουστικό μωσαϊκό, ένα μωσαϊκό που αντικατοπτρίζει το σινεμά του πραγματικού.

Οι προβολές

Στο φετινό φεστιβάλ η γυναικεία ματιά μάλλον κυριαρχεί, μιας και τι περισσότερα από τα μισά ντοκιμαντέρ έχουν σκηνοθετηθεί από γυναίκες. Κορωνίδα αυτής της ματιάς είναι το υποψήφιο για Όσκαρ ντοκιμαντέρ «Faces Places» της Γαλλίδας σκηνοθέτριας Agnes Varda, ηλικίας 90 ετών.

Στη δουλειά που παρουσιάζει ενώνει δυνάμεις με τον φωτογράφο και εικαστικό JR. Διασχίζουν τη γαλλική ύπαιθρο και μοιράζονται μια απροσδόκητη φιλία και αποθεώνουν τους απλούς ανθρώπους που συναντούν στον δρόμο τους, μετατρέποντας τα φωτογραφικά τους πορτρέτα σε τεράστιες τοιχογραφίες. Το ντοκιμαντέρ κέρδισε ανάμεσα σε άλλα Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ Καννών. Το ντοκιμαντέρ «Over the Limit» της Marta Prus σκιαγραφεί τη σχέση ανάμεσα σε μια νεαρή αθλήτρια της ρυθμικής και στην προπονήτριά της. Το ντοκιμαντέρ αποκαλύπτει τις επίπονες σωματικές και ψυχικές προσπάθειες που απαιτεί ο πρωταθλητισμός στη ρυθμική γυμναστική.

Το ντοκιμαντέρ του Λευτέρη Χαρίτου «Dolphin Man» διηγείται την ιστορία του δύτη Ζακ Μαγιόλ, η ζωή του οποίου υπήρξε πηγή έμπνευσης της καλτ ταινίας του Λυκ Μπεσόν «Το Απέραντο Γαλάζιο». Το «Obscuro Barroco» (Teddy Award στη Berlinale), της Ευαγγελίας Κρανιώτη (Exotica, Erotica) διαδραματίζεται στο Ρίο ντε Τζανέιρο, ακολουθώντας την εμβληματική φιγούρα της Luana Muniz, σε ένα ταξίδι αναζήτησης του εαυτού μέσα από τον τρανσβεστισμό, το καρναβάλι και τον πολιτικό αγώνα.

Το «Minding the Gap» είναι ο τίτλος του ντοκιμαντέρ που κέρδισε το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου στο Sundance, μια ταινία για το skateboarding, την ενηλικίωση και τη φιλία, του Bing Liu, που κέρδισε τις εντυπώσεις σε πολλά Φεστιβάλ κινηματογράφου για τον λυρισμό και την αυθεντικότητά της. Το «Generation Wealth» της Lauren Greenfield σκιαγραφεί το ζοφερό πορτρέτο μιας υλιστικής κουλτούρας, παθιασμένης με την εικόνα.

Το ευαίσθητο θέμα που προκαλεί για περαιτέρω προβληματισμό των παιδιών – θυμάτων του εξτρεμισμού θίγει ο Talal Derki με το «Of Fathers and Sons». Ο σκηνοθέτης κερδίζει την εμπιστοσύνη μιας οικογένειας τζιχαντιστών, διεισδύοντας στα «άδυτα» του εξτρεμισμού, και αποκαλύπτοντας πώς μικρά παιδιά εκπαιδεύονται σε πρακτικές μίσους. Το ίδιο περίπου θέμα πραγματεύεται και το «The Distant Barking of Dogs» του Simon Lereng Wilmont, το οποίο ακολουθεί ένα 10χρονο αγόρι και πώς η αθωότητά του διαβρώνεται σταδιακά, κάτω από την πίεση του αδυσώπητου πολέμου στην ανατολική Ουκρανία.

Το Missing Fetine, της Τουρκοκύπριας σκηνοθέτιδας Yeliz Shukri, έκανε πρεμιέρα στο τμήμα Kaleidoscope του φετινού Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Η άλλη πλευρά της τέχνης

Την ανταγωνιστικότητα της τέχνης θίγει το «The Price of Everything», του Nathaniel Kahn γίνεται καθρέφτης που αντανακλά τις αξίες και την ίδια την εποχή μας: όπου όλα πωλούνται και αγοράζονται. Το δε «Instant Dreams» του Willem Baptist αποτελεί μια ωδή στην Πολαρόιντ και μιας ομάδας φανατικών του instant photography που αγόρασε το τελευταίο εργοστάσιο που είχε απομείνει.

Το μουσικό ντοκιμαντέρ «Silvana» των Mika Gustafson, Olivia Kastebring, Christina Tsiobanelis είναι ένα κινηματογραφικό ταξίδι στα πρώτα χρόνια της καριέρας της νεαρής Σουηδής ράπερ Silvana Imam, που έγινε είδωλο του σύγχρονου φεμινισμού. Το «Blue Note Records: Beyond the Notes» της Sophie Huber είναι ένα συναρπαστικό ταξίδι στα παρασκήνια της Blue Note Records, της κορυφαίας δισκογραφικής εταιρείας που έδωσε φωνή σε ορισμένους από τους σημαντικότερους τζαζ μουσικούς του 20ού και 21ου αιώνα.

Ανατρεπτικά και πολιτικά

Ο Νορβηγός σκηνοθέτης Havard Bustnes προσπαθεί να κατανοήσει τη δημοφιλία του νεοναζιστικού κόμματος της Χρυσής Αυγής στην Ελλάδα, μέσα από τις προσωπικές ιστορίες τριών γυναικών που συνδέονται στενά με τα ηγετικά μέλη του, στο ανατρεπτικό και πολυσυζητημένο «Golden Dawn Girls».

To «The Other Side of Everything» της Mila Turajlic, αναφέρεται στην «άλλη πλευρά» μιας πόρτας που κρατά μια οικογένεια αποκομμένη από το παρελθόν της αλλά και στην «άλλη πλευρά» της ιστορίας της Σερβίας, θέτοντας ερωτήματα για την ευθύνη της κάθε γενιάς να αγωνίζεται για το μέλλον της. (Πρώτο βραβείο - Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ (IDFA 2017). Το ντοκιμαντέρ του Raoul Peck, «I am Not Your Negro» αποκαλύπτει την επιτακτική ανάγκη για φυλετική και κοινωνική ισότητα και ήταν υποψήφιο για Όσκαρ, ενώ απέσπασε το Βραβείο BAFTA και το Βραβείο Σεζάρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ.

Η Anja Kofmel στο «Chris the Swiss» διερευνά την ιστορία ενός Ελβετού δημοσιογράφου, του Chris, ο οποίος εν μέσω του εμφυλίου πολέμου στην πρώην Γιουγκοσλαβία, βρίσκεται νεκρός υπό μυστηριώδεις συνθήκες, φορώντας τη στολή μιας διεθνούς ομάδας μισθοφόρων. Στο «Island of the Hungry Ghosts» (Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ Tribeca FF), της Gabrielle Brady, στο νησί των Χριστουγέννων, στον Ινδικό Ωκεανό τα κόκκινα καβούρια μετακινούνται από τη ζούγκλα στη θάλασσα.

Στο ίδιο νησί κρύβεται ένα κέντρο προσωρινής κράτησης μεταναστών όπου βρίσκονται φυλακισμένοι αιτητές ασύλου. Μοναδική τους σύνδεση με τον έξω κόσμο είναι η ψυχολόγος Poh Lin Lee, ειδική στη διαχείριση μετατραυματικού στρες.

To Birth Days είναι το τρίτο μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ της Δανάης Στυλιανού και ασχολείται με την εμπειρία της γέννας στη σύγχρονη εποχή των ανεξέλεγκτων ιατρικών παρεμβάσεων.

Προβολές και στην Πάφο

Το Φεστιβάλ φέτος έχει οργανώσει και προβολές ντοκιμαντέρ στις 9 και 10 Αυγούστου στην Πάφο, στο ξενοδοχείο Αλμύρα.

Η ελληνοαμερικανική συμπαραγωγή «Πώς να κλέψετε μία Καρέκλα», του Κωνσταντίνου Καμπούρογλου είναι ένα ντοκιμαντέρ για την ασυμβίβαστη αγάπη για το design. Σκέψεις για το πάθος και τα χαμένα όνειρα αναδύονται από αυτό τον σύγχρονο ελληνικό μύθο, που ακολουθεί τον αγώνα ενός γνωστού designer, συλλέκτη και δασκάλου να σώσει την κληρονομιά του. Στο «Bar Talks by Schumann», της Marieke Schroeder, ο θρυλικός μπάρμαν Charles Schumann μάς οδηγεί σε ένα ταξίδι ανακάλυψης των ωραιότερων μπαρ του κόσμου: στη Νέα Υόρκη, την Αβάνα, το Τόκυο και άλλες πόλεις.

Τρία κυπριακά ντοκιμαντέρ

Το παρών τους φέτος δίνουν και τρεις Κύπριες σκηνοθέτιδες. Στο «Missing Fetine», της Τ/κ Yeliz Shukri, μια Κύπρια γεννημένη στην Αυστραλία, αναζητάει τη Φετινέ, την αγνοούμενη αδελφή του παππού της, η οποία υποχρεώθηκε να παντρευτεί στα 14 της έναν Παλαιστίνιο και να φύγει από την Κύπρο χωρίς έκτοτε να δώσει σημεία ζωής.

Στο «Birth Days», το τρίτο μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ της Δανάης Στυλιανού, ασχολείται με την εμπειρία της γέννας στη σύγχρονη εποχή των ανεξέλεγκτων ιατρικών παρεμβάσεων. Το ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους «HLA», της Βαλεντίνας Φαίδωνος, ακολουθεί τη δράση του Καραϊκάσκειου Ιδρύματος και τις ζωές των ανθρώπων του (ο Μιχάλης Καραϊσκάκης δώρισε τα χρήματα που μάζεψε για τη θεραπεία του γιού του, με σκοπό να δημιουργηθεί η πρώτη Τράπεζα Εθελοντών Δοτών Μυελού των οστών στην Κύπρο).

Πληροφορίες:
Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού, 1 έως 8 Αυγούστου, Κέντρο Ευαγόρα Λανίτη, Λεμεσός. Τηλ. 99517910, lemesosdocs@gmail.com, www.filmfestival.com.cy. Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού διοργανώνεται από την Brave New Culture και στηρίζεται και χρηματοδοτείται από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση

X