ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Πρώτη σειρά συναυλιών της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Η Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου ξεκινάει την πρώτη σειρά συναυλιών για τη νέα χρονιά καλωσορίζοντας στο πόντιουμ τον επίτιμο μαέστρο της ΣΟΚ Άλκη Μπαλτά για να διευθύνει ένα άκρως ενδιαφέρον πρόγραμμα με έργα από το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, με σολίστ την πιανίστα Βίκυ Στυλιανού. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τέσσερα κομμάτια από τις 16 Σπουδές για παιδιά με τίτλο «Childhood Whims» του Νικόλα Oικονόμου, ενορχηστρωμένα ειδικά για το παρόν πρόγραμμα από τον Άλκη Μπαλτά, με τίτλους: «Ονειροπόλημα», «Σπουδή», «Μελαγχολία», «Θαλασσινή σπουδή». Επόμενο έργο είναι το «The Four Temperaments» για σόλο πιάνο και έγχορδα του Paul Hindemith έργο που του ανέθεσε ο χορογράφος George Balanchine για το Ballet Society της Νέας Υόρκης. Το μπαλέτο, σε χορογραφία του Balanchine, έκανε πρεμιέρα στις 20 Νοεμβρίου 1946, στο Central High School of Needle Trades στη Νέα Υόρκη. Το έργο θα ερμηνεύσει ως σολίστ η πιανίστα Βίκυ Στυλιανού. Θα ακουστεί επίσης η «Μουσική για Νέους» του Άλκη Μπαλτά, που ο μαέστρος περιγράφει ως «μία σύνθεση που απευθύνεται και σε όσους ακροατές παραμένουν πάντα με νεανική ψυχική διάθεση, ανεξαρτήτως ηλικίας». Το έργο «Μουσική για Νέους» γράφτηκε το 1988 για την ορχήστρα νέων που είχε δημιουργηθεί, κατά τη διάρκεια ενός μουσικού σεμιναρίου για όργανα ορχήστρας, στη Βόρεια Ελλάδα.

και την Παγκύπρια Πρεμιέρα του Φινλανδού συνθέτη Einojuhani Rautavaara: Cantus Arcticus «Κοντσέρτο για πουλιά και ορχήστρα», έργο 61 και πρόκειται για ένα πρωτότυπο και υποβλητικό έργο που ενσωματώνει ηχογραφημένους ήχους από πουλιά του αρκτικού κύκλου. Το Cantus Arcticus φημίζεται για την καινοτόμο χρήση φυσικών ήχων και την υποβλητική απεικόνιση του αρκτικού τοπίου. Η σύνθεση του Rautavaara όχι μόνο αναδεικνύει τη δεξιοτεχνία του στην ενορχήστρωση, αλλά υπογραμμίζει επίσης το ενδιαφέρον του προς την δημιουργική ώσμωση φύσης και μουσικής. Η ενσωμάτωση των καλεσμάτων πουλιών προσθέτει μια μοναδική, αιθέρια ποιότητα στο κοντσέρτο, καθιστώντας το ένα σαγηνευτικό και απαράμιλλο έργο στο σύγχρονο κλασικό ρεπερτόριο.

Ο επίτιμος μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου κάνει την αρχή για την πρώτη σειρά συναυλιών για τη νέα χρονιά, με έργα δικά του, του πιανίστα Νικόλα Οικονόμου, του Paul Hindemith και του Φινλανδού συνθέτη Einojuhani Rautavaara.

Ισότητα στο πόντιουμ

To Ίδρυμα Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου (ΙΣΟΚ) τα τελευταία χρόνια προωθεί την ισότητα και στο πόντιουμ, που είναι κατά παράδοση μία καθόλα ανδρική υπόθεση, αν και εδώ και κάποια χρόνια σπουδαίες γυναίκες μαέστροι βρίσκουν στη θέση τους στη διεύθυνση ορχηστρών κλασικής μουσικής. Το Ίδρυμα Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου έχει πάρει θέση προς διόρθωση αυτής της διαχρονικής αδικίας, πλάι σε οργανισμούς πρωτοπόρους όπως το Institute of Women Conductors στην Αμερική. Το ΙΣΟΚ επιδιώκει συνεργασίες με ανερχόμενες, διακεκριμένες, και παγκοσμίου φήμης γυναίκες μαέστρους, οι οποίες με ιδιαίτερη χαρά αποδέχονται την πρόσκληση του Ιδρύματος να διευθύνουν τη συμφωνική του ορχήστρα σε συναυλίες και εγχώριες εκδηλώσεις. Μέχρι σήμερα έχουν τιμήσει με την παρουσία τους η Ζωή Τσόκανου, η Ζωή Ζενιώδη, η Χριστίνα Αθηνοδώρου, η Κυριακή Κουντούρη, η Λίζα Ξανθοπούλου, και η Σάρα Ιωαννίδου. Επίσης, μέχρι σήμερα σπουδαίες γυναίκες σολίστ έχουν συνεργαστεί με τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, όπως οι Anais Gaudemard (άρπα), Άντρη Χατζηανδρέου (πιάνο), Έλενα Μιτέλλα (πιάνο), Νατάσα Χατζηανδρέου (κρουστά), Άννυ Φασσέα (σοπράνο), Θεοδώρα Μπάκα (μέτζο-σοπράνο), Ζώη Νικολαΐδου (σοπράνο), Μαρίζα Αναστασιάδη (σοπράνο), Ιωάννα Τρουλλίδου (τραγούδι jazz), Ραφαέλλα Χαραλάμπους (σοπράνο), Simona Eisinger (σοπράνο), Gulnara Shafigullina (σοπράνο).

Στόχος του ΙΣΟΚ είναι να τονίσει τη σημασία της ισορροπίας στο πόντιουμ, μετατοπίζοντας το φύλο του μαέστρου απο το επίκεντρο με πρόθεση να επαναφέρει την ουσία, που δεν είναι άλλη από τη μετάδοση της κλασικής μουσικής στη νέα γενιά, τη μετάδοσή της στην ευρύτερη κοινωνία, την αντικειμενική αντιπροσώπευσή της από άξιους επαγγελματίες ανεξαρτήτως φύλου, τη χρήση της ως γλώσσα αγάπης, ειρήνης, σεβασμού, έμπνευσης, πολιτισμού, και ισότητας. Την απόλυτή της μαγεία, όταν εκφράζεται ελεύθερα, ισότιμα, δίκαια, και ισορροπημένα. Το απερχόμενο Διοικητικό Συμβούλιο του ΙΣΟΚ έχει λειτουργήσει θετικά προς την ίση εκπροσώπηση και προσδοκία όλων είναι και η επόμενη διοίκηση να ακολουθήσει τον ίδιο δρόμο.

Συναυλίες

Λευκωσία: Τετάρτη 17 Ιανουαρίου 2024 - Θέατρο Παλλάς, Πύλη Πάφου, Λεμεσός: Πέμπτη 18 Ιανουαρίου 2024 - Θέατρο Ριάλτο, Πάφος: Παρασκευή 19 Ιανουαρίου 2024 - Μαρκίδειο Δημοτικό Θέατρο, ώρα έναρξης συναυλιών 8:30 μ.μ.

Πληροφορίες: 22 463144, www.cyso.org.cy

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση

Ο ζωγράφος και συγγραφέας Ανδρέας Καραγιάν μιλάει στην «Κ» με αφορμή την αναδρομική έκθεση για το έργο του στη Λεμεσό
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ