ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Νέες ταινίες: Η περιπέτεια του πολέμου και του ανθρώπου

Με την τελετή απονομής των βραβείων Οσκαρ να βρίσκεται πια στον ορίζοντα

Newsroom Κ, Αθήνα

ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΑΡΜΠΗ

1917 ★★ ★★
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΔΡΑΜΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Σαμ Μέντες
Ερμηνείες: Ντιν-Τσαρλς Τσάπμαν, Τζορτζ Μακέι, Κόλιν Φερθ

Δύο Χρυσές Σφαίρες (καλύτερου δράματος και σκηνοθεσίας) και αρκετές υποψηφιότητες για τα βραβεία Bafta έχουν ήδη εξασφαλιστεί, και δικαίως, για μία από τις σπουδαιότερες ταινίες της φετινής χρονιάς. Ο Σαμ Μέντες επιδεικνύει εδώ όλη του την κινηματογραφική μαεστρία, παντρεύοντας τη «Διάσωση του στρατιώτη Ράιαν» με τα καλλιτεχνικά μονοπλάνα του «Γιου του Σαούλ», καθώς μας μεταφέρει στα ματωμένα χαρακώματα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Εκεί, δύο νεαροί Βρετανοί στρατιώτες αναλαμβάνουν μια επικίνδυνη αποστολή: να διασχίσουν ταχύτατα μια εχθρική περιοχή προκειμένου να παραδώσουν κρίσιμο μήνυμα σε ένα προωθημένο φιλικό σύνταγμα, το οποίο βαδίζει ανυποψίαστο σε θανάσιμη παγίδα. Στη διαδρομή θα αναμετρηθούν τόσο με τις φυσικές αντοχές τους όσο και με την προσωπική τους αντίσταση στη φρίκη του πολέμου.

Το εκπληκτικό εναρκτήριο εικοσάλεπτο (περίπου) μας βάζει στο κλίμα μιας από τις πιο βάρβαρες συγκρούσεις στην ιστορία της ανθρωπότητας. Καθώς οι δύο πρωταγωνιστές διασχίζουν τα χαρακώματα και στη συνέχεια τη «νεκρή ζώνη», ξεδιπλώνεται μπροστά μας ένας μύλος θανάτου, ο οποίος αλέθει ατσάλι, χώμα και ανθρώπινα μέλη με την ίδια άνεση, ισοπεδώνοντας την ανθρώπινη φύση. Μέχρι να συμπληρωθεί το (πολύ οικονομικό) δίωρο της συνολικής διάρκειας, έχουμε προλάβει να περάσουμε αρκετές στιγμές αγωνίας, όπως συμβαίνει στα καλύτερα θρίλερ, και να δούμε τουλάχιστον άλλες 2-3 σκηνές κινηματογραφικής ανθολογίας, με τη φωτογραφία, την κίνηση της κάμερας και τη σκηνογραφία να αποδίδουν απλώς άριστα. Κάποιες μικρές υπερβολές και ευκολίες στο τελευταίο κομμάτι είναι μάλλον τα μοναδικά ψεγάδια σε ένα κατά τα άλλα απολαυστικό σύνολο, που ξεχειλίζει γνήσιο σινεμά.

Η ομορφιά της ύπαρξης ★★★½
ΔΡΑΜΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Ρόι Αντερσον
Ερμηνείες: Μπενγκτ Μπέργκιους, Ανια Μπρομς, Μαρί Μπέρμαν

Ο Σουηδός κινηματογραφικός φιλόσοφος Ρόι Αντερσον («Τραγούδια από τον δεύτερο όροφο», «Εσείς οι ζωντανοί») συγκεντρώνει θραύσματα του απόλυτα ξεχωριστού σινεμά που επί δεκαετίες υπηρετεί, δημιουργώντας ένα σπονδυλωτό φιλμ και αποσπώντας το βραβείο σκηνοθεσίας στο τελευταίο Φεστιβάλ Βενετίας. Οι σύντομες βινιέτες που συγκροτούν το σύνολο των μόλις 78 λεπτών της διάρκειας αποτελούν υπόδειγμα εκφραστικού μινιμαλισμού, προσεγγίζοντας με τον πιο απέριττο τρόπο ποικίλα θέματα της ανθρώπινης ύπαρξης.

Από έναν μεσήλικο χριστιανό, ο οποίος έχει χάσει την πίστη του, μέχρι έναν νεαρό που δεν βρίσκει το θάρρος να μιλήσει στο κορίτσι που του αρέσει, ο Αντερσον δημιουργεί ιστορίες, τις οποίες στην πραγματικότητα έχουμε δει και ξαναδεί, με μια ωστόσο τελείως δική του ματιά, πότε στεγνή και αποστειρωμένη και πότε αλλόκοτα τρυφερή. Σήμα κατατεθέν, φυσικά, το μαύρο χιούμορ, το οποίο συνοδεύει τις περισσότερες σεκάνς, χαρίζοντας και μερικές πραγματικά ξεκαρδιστικές στιγμές. Επιπλέον, οι μικρογραφικές αφηγήσεις του ταξιδεύουν στον χώρο και στον χρόνο· ιστορικά γεγονότα όπως ένας πόλεμος γίνονται φόντο –και μόνο τέτοιο– μιας ακόμη ιστορίας, η οποία κατά τα άλλα εκπλήσσει με την απλότητα της σύλληψης και της γοητείας της. «Η ομορφιά βρίσκεται παντού γύρω μας, ακόμη και στη μελαγχολία ή την τραγικότητα, αρκεί να μπορούμε να τη διακρίνουμε», μοιάζει να λέει ο Σουηδός σκηνοθέτης και μάλλον αξίζει να τον ακούσουμε προσεκτικά.

Corpus Christi ★★★
Σκηνοθεσία: Γιαν Κομασά
Ερμηνείες: Μπάρτοζ Μπιελένια, Ελάιζα Ράισεμπελ, Αλεξάνδρα Κονιέτσνα
Μια δεύτερη ευκαιρία

Το πολωνικό φιλμ του Γιαν Κομασά παρουσιάζει μια συγκινητική ιστορία γύρω από την αξία της δεύτερης ευκαιρίας αλλά και των σημαντικών θρησκευτικών μηνυμάτων.
Ο νεαρός Ντάνιελ είναι ένας ατίθασος τρόφιμος αναμορφωτηρίου, ο οποίος έρχεται σε επαφή με τον χριστιανισμό. Μπερδεμένος ανάμεσα στις παρορμήσεις και στη νέα του πνευματική ανακάλυψη, θα βρεθεί από λάθος να τελεί προσωρινά καθήκοντα ιερέα σε κάποια μικρή κωμόπολη. Εκεί, ωστόσο, θα δεθεί σταδιακά με τους κατοίκους, οι οποίοι προσπαθούν να επουλώσουν το συλλογικό τραύμα ενός τρομερού δυστυχήματος. Το φιλμ χρησιμοποιεί πετυχημένα το αφηγηματικό όχημα της κλειστής, συντηρητικής κοινότητας προκειμένου να μιλήσει για τους ανθρώπους που συχνά μένουν πίσω, αξίζουν όμως την προσοχή και τη στήριξη.

Ενα ψηλό κορίτσι ★★★
Σκηνοθεσία: Καντεμίρ Μπαλάκοφ
Ερμηνείες: Βικτόρια Μιροσνισένκο, Βασίλισα Περελίγκινα
Στο Λένινγκραντ του 1945

Βασισμένο στο βιβλίο «Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας» της βραβευμένης με Νομπέλ συγγραφέως Σβετλάνα Αλεξέγιεβιτς, το φιλμ μάς ταξιδεύει στο Λένινγκραντ του 1945, αμέσως μετά τη λήξη του πολέμου. Εκεί, σε μια πόλη που υπέστη μια από τις αγριότερες πολιορκίες της πολεμικής ιστορίας, δύο νεαρές γυναίκες, καλές φίλες, προσπαθούν να στεριώσουν τις ζωές τους. Τα τραύματα, ωστόσο, όσων έχουν ζήσει είναι ακόμη νωπά και το περιθώριο για όνειρα περιορισμένο. Ο Μπαλάκοφ καταφέρνει να συλλάβει άρτια την ατμόσφαιρα της εποχής, κάτι ανάμεσα στην αυθόρμητη αισιοδοξία του νικητή αλλά και τη μαύρη πραγματικότητα μιας χώρας ισοπεδωμένης, γεμάτης ορφανά και τραυματίες πολέμου – η ιστορία των δύο γυναικών είναι αναπόσπαστο κομμάτι της.

Ουπς! Ο Νώε έφυγε... ★★½
Σκηνοθεσία: Τόμπι Γκένκελ
Η επιβίωση των φρουφρούληδων

Με αφετηρία μια έξυπνη ιδέα, το κινούμενο σχέδιο μας παρασέρνει σε μια κλασική παιδική περιπέτεια με πρωταγωνιστές από το βασίλειο των ζώων. Ο Ντέιβ και ο γιος του ο Φίνι, εκπρόσωποι του παράξενου είδους των φρουφρούληδων, κινδυνεύουν λόγω της όψης τους να μείνουν εκτός της περίφημης Κιβωτού του Νώε. Τελικά καταφέρνουν να μπουν, όμως και πάλι ο μικρός μένει πίσω παρέα με την επίσης νεαρή Λία. Οι δυο τους θα ξεκινήσουν ένα επικό ταξίδι επιβίωσης, καθώς τα πάντα γύρω τους κυριολεκτικά χάνονται, συναντώντας πάντως στον δρόμο και άλλα ζωάκια που βρίσκονται σε παρόμοια μοίρα. Την ίδια στιγμή, οι ανήσυχοι γονείς τους μέσα στην Κιβωτό κάνουν τα αδύνατα δυνατά προκειμένου να ξαναβρούν τα παιδιά τους.

Εμείς...
Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει το προσεχές (11/1) και το επόμενο (18/1) Σάββατο το ντοκιμαντέρ της Καλλιόπης Λεγάκη με τίτλο «Οταν φυσάει ο νοτιάς». Το φιλμ ασχολείται με τις κινητές μονάδες ψυχικής υγείας των Κυκλάδων και τις συναντήσεις των θεραπευτών με ανθρώπους που πάσχουν ψυχικά. Μέσα από τον φακό της Λεγάκη, μπορούμε να δούμε κοινωνίες «κλειστές», οι οποίες ωστόσο καταφέρνουν να δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες ώστε οι ψυχικά πάσχοντες να μπορέσουν να ζήσουν ανάμεσά τους. Τα γυρίσματα έγιναν στην Πάρο, την Αντίπαρο, την Ανδρο και την Τήνο. Μετά τις προβολές θα ακολουθήσουν συζητήσεις μεταξύ των συντελεστών και του κοινού, με τη συνδρομή και ειδικών της ψυχιατρικής και της ψυχολογίας. Στις 5 μ.μ.

Και οι άλλοι...
Με την τελετή απονομής των βραβείων Οσκαρ να βρίσκεται πια στον ορίζοντα, οι διάφορες ενώσεις των επαγγελματιών του κινηματογράφου ετοιμάζονται να αποδώσουν τις δικές τους διακρίσεις. Για τους πιο υποψιασμένους, οι συγκεκριμένες βραβεύσεις είναι αυτές που δείχνουν κυρίως τον οσκαρικό δρόμο· για παράδειγμα, και οι έξι τελευταίοι νικητές της Ενωσης Σκηνοθετών της Αμερικής έφυγαν τη βραδιά των Οσκαρ με το σχετικό αγαλματίδιο στην τσέπη. Σύμφωνα με τις χθεσινές ανακοινώσεις, οι φετινοί υποψήφιοι είναι οι Σαμ Μέντες («1917»), Μάρτιν Σκορσέζε («Ο Ιρλανδός»), Μπονγκ Τζουν Χο («Παράσιτα»), Κουέντιν Ταραντίνο («Κάποτε στο... Χόλιγουντ») και Τάικα Γουατίτι («Jojo Rabbit»). Από τη λίστα προφανώς απουσιάζουν οι γυναίκες, όπως και ο δημιουργός του «Τζόκερ», Τοντ Φίλιπς.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση