ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Να συνεχίσουμε να είμαστε ένα μεγάλο θέατρο

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΘΟΚ Σάββας Κυριακίδης στην «Κ»

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου Σάββας Κυριακίδης μιλάει στην «Κ» εφ’ όλης της ύλης. Σχολιάζει την πρώτη του τριετία, και πώς θέλει να συνεχίσει. Μιλάει επίσης για το όραμά του για τη δημιουργία κρατικής Δραματικής Σχολής, το φαινόμενο του #metoo, τις σχέσεις με το τ/κ θεατρικό τοπίο, τις ενέργειες εξωστρέφειας του οργανισμού, αλλά και την υπαγωγή του ΘΟΚ στο υπό ίδρυση υφυπουργείο Πολιτισμού.

–Να ξεκινήσουμε με τους στόχους του ΘΟΚ για τη νέα θεατρική περίοδο, αλλά και για την πρώτη σας τριετία... και αν έχετε πετύχει αυτούς που είχατε θέσει στην πρώτη σας θητεία.

–Σίγουρα η πρώτη μία τριετία δεν επαρκεί για να αναπτύξει και να υλοποιήσει κανείς όλες τις σκέψεις που έχει για έναν οποιοδήποτε οργανισμό, πόσω μάλλον για έναν τόσο μεγάλο οργανισμό, όπως είναι ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου (ΘΟΚ). Δεν σας κρύβω ότι χρειάστηκε και ένα αρχικό διάστημα προσαρμογής για να έχω μια σφαιρική αντίληψη του καλλιτεχνικού τοπίου της χώρας. Αυτό βέβαια το διάστημα με βοήθησε, για να αναπροσαρμόσω κάποιες από τις ιδέες που είχα, όταν ανέλαβα. Την πρώτη τριετία έγιναν αρκετά ενδιαφέροντα πράγματα και σε επίπεδο ρεπερτορίου, αλλά και σε επίπεδο κάποιων δομών, και ήταν για εμένα σημαντικό να υπάρξει συνέχεια. Είχα και επιθυμίες που δεν κατάφερα να υλοποιήσω, με σημαντικότερη ίσως τη δημιουργία Δραματικής Σχολής, μια ιδέα που είχε βρει σύμφωνο τόσο το προηγούμενο, όσο και το νυν Διοικητικό Συμβούλιο. Η νέα θητεία –αν και με βρήκε σε μία πολύ ιδιαίτερη περίοδο– όφειλε να συνεχίσει την υλοποίηση των προηγούμενων «κατακτήσεων», αλλά και να προσπαθήσει να υλοποιήσει και να εξελίξει πράγματα καινούργια. Θέλω να τονίσω και είναι θέση μου αυτό, πως είναι πολύ σημαντικό σε έναν κρατικό θεατρικό οργανισμό ένα καλό, καινούργιο, μοντέρνο, προκλητικό ρεπερτόριο, και επίσης πολύ σημαντικό θεωρώ πως είναι να δίνεται η δυνατότητα στους πραγματικά ικανούς καλλιτέχνες για να μπορέσουν να εφαρμόσουν τις σκέψεις και τις ιδέες τους. Προσπάθησα και στην πρώτη τριετία και αυτό κάνω και τώρα να έχω όσο το δυνατόν ευρύτερη γκάμα καλλιτεχνών. Απέφυγα τις επιστροφές ή τις επαναλήψεις συντελεστών, από την άλλη όμως όφειλα να επιβραβεύσω τη δουλειά κάποιων που είχαν ήδη παρουσιάσει ενδιαφέροντα πράγματα νωρίτερα και γι’ αυτόν τον λόγο θα δούμε κάποιους να κάνουν και μία δεύτερη δουλειά στον ΘΟΚ, γιατί και η συνέχεια έχει τη σημασία της. Δεν πιστεύω ότι πρέπει να περάσουν από εδώ όλοι/ες που δηλώνουν καλλιτέχνες ή σκηνοθέτες, πρέπει να έχουν επαγγελματισμό, πορεία και συνέχεια.

–Δεν έχει λοιπόν υποχρέωση ο ΘΟΚ να προσκαλέσει τους πάντες...

–Δεν υπάρχει πρώτα από όλα τυπική υποχρέωση, δεν συμβαίνει πουθενά στον κόσμο. Ωστόσο, είναι υποχρέωση ενός καλλιτεχνικού διευθυντή που έχει την ευθύνη μιας αρχικής επιλογής να έχει ανοικτά τα μάτια του, να αναζητεί και να φέρνει εκείνες τις φωνές που θεωρεί ότι κάτι έχουν να προσφέρουν. Θέλω να πιστεύω ότι υπήρξα δίκαιος στις επιλογές μου. Δεν είναι, όμως, μόνο το ρεπερτόριο και οι καλλιτέχνες εκεί που πρέπει να επικεντρώνεται κανείς, εξίσου σημαντικό θεωρώ ότι κάποια πράγματα πρέπει να λειτουργούν και σε επίπεδο δομών, ακόμα και σε επίπεδο πρακτικών λύσεων που χρειάζεται ένας οργανισμός...

Ευελπιστώ ότι αν υπάρξει καλή πρόθεση μπορεί να βρεθεί ένας τρόπος να ιδρυθεί μία κρατική δραματική σχολή που είναι απαραίτητη

–Όπως;

–Αυτό που έγινε στις Αποθήκες, που ένα θέατρο δίνεται πια σε νέους ανθρώπους, για να υλοποιήσουν ένα όραμά τους, αλλά και η προσπάθεια που κάνουμε με το «Εκτός Έδρας» που οφείλω να πω ότι ήταν καθαρά στρατηγική του νέου Διοικητικού Συμβουλίου και της προέδρου, που ζήτησαν να βρεθεί ένας πρακτικός τρόπος ο ΘΟΚ να μην περιορίζεται στη Λευκωσία, και ούτε αποκλειστικά στις τακτικές του περιοδείες. Πάνω σε αυτό θέλω να είναι ειλικρινής, δεν έχει βρει ακόμα την ανταπόκριση που θα ήθελα, αλλά χρειάζεται χρόνος, πιστεύω όμως ότι, όπως και οι Αποθήκες, έτσι και το «Εκτός Έδρας» θα βρει τον δρόμο του. Επίσης, σημαντικά είναι και άλλα πράγματα, όπως το ραφείο του ΘΟΚ από πέρυσι έχε μεταφερθεί στους χώρους του ΘΟΚ, για να μπορεί να είναι λειτουργική η σχέση του με τους ηθοποιούς. Ο χώρος του φροντιστηρίου επίσης καθαρίστηκε, τακτοποιήθηκε. Η έκδοση του περιοδικού «Μάσκα» που είναι ένας τρόπος επικοινωνίας με τους συνδρομητές του οργανισμού, χωρίς σπατάλη χαρτιού.

–Μιας και μιλάμε για επικοινωνία με τον κόσμο του ΘΟΚ είστε ικανοποιημένος με την εξωστρέφεια του οργανισμού, τόσο σε εθνικό όσο και διεθνές επίπεδο;

–Έχουν δρομολογηθεί πράγματα. Σε διεθνές επίπεδο από το τέλος του 2019 έχουμε επιστρέψει σε ένα διεθνές δίκτυο θεάτρων, τη Ευρωπαϊκή Σύνοδο Θεάτρων, που αν δεν ήταν ο κορωνοϊός θα μας επέτρεπε να κάνουμε περισσότερα πράγματα. Και έτσι όμως έχουμε συμμετάσχει σε προγράμματα, έχουμε στείλει δικούς μας καλλιτέχνες σε προγράμματα... και θέλω να πιστεύω ότι τώρα θα μπουν τα πράγματα σε μια καλή ροή, θα πάμε καλύτερα.

–Πέρα απ’ όλα αυτά, τα οποία είναι σημαντικά, οι παραγωγές του ΘΟΚ μπορούν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό και πέραν της Ελλάδας;

–Θα πρέπει να πω ότι ο Οργανισμός έχει ένα καλό όνομα, ωστόσο οι δυσκολίες για μια παραγωγή να ταξιδέψει εκτός Κύπρου και εκτός Ελλάδας –εκεί έχει βρεθεί ένας τρόπος συνεργασιών και κάπως τα καταφέρνουμε– είναι κυρίως οικονομικές, αφού απαιτεί μηχανισμούς και οικονομικά μεγέθη που δεν είναι πάντα εύκολα. Θα θέλαμε να έχουμε μεγαλύτερη κινητικότητα και θέλω να πιστεύω ότι τώρα με την είσοδό μας ξανά στη Σύνοδο των Θεάτρων της Ευρώπης θα βρεθεί ο τρόπος να στείλουμε παραγωγές και στην Ευρώπη, χωρίς υπερβολές, αλλά έστω με μία περιοδικότητα.

–Η συμμετοχή σε διεθνή φεστιβάλ σημαίνει και διαφορετικό ρεπερτόριο...

–Να σας πω ότι δεν πιστεύω ότι για να πάμε ή επειδή θα πάμε στο εξωτερικό θα πρέπει να κάνουμε κάτι που να είναι συνδεδεμένο με αυτό. Κάποιες από τις παραγωγές μας, για να μην όλες, είναι τέτοιου ύφους και περιεχομένου που μπορούν να φύγουν έξω. Το ρεπερτόριό μας δεν είναι συνδεδεμένο με θέματα εσωτερικής κατανάλωσης...

–Η «Εσμέ» για παράδειγμα θα μπορούσε να πάει εύκολα σε ένα κοινό ευρωπαϊκό;

–Ίσως περισσότερο από έναν Μπέκετ, ή έναν σύγχρονο Άγγλο συγγραφέα, γιατί η «Εσμέ» θα ήταν η κατάθεση μιας αισθητικής και μιας αντίληψης του θεάτρου με στοιχεία συνδεδεμένα με τον Ελληνισμό εν γένει. Η «Εσμέ» άγγιζε την ανθρώπινη ψυχή και το θέμα της υπάρχει σε παραλλαγές σε όλη την Ευρώπη. Πιστεύω ότι η μια καλή παράσταση, ακόμα και αν έχει στοιχεία ιθαγένειας, εκτός αν είναι ηθογραφία, πιστεύω ότι μπορεί να ταξιδέψει και στο εξωτερικό. Έχουν φτιαχτεί πάντως βάσεις που με κάνουν να αισιοδοξώ.

Πρέπει να υπάρχουν οι σωστές προϋποθέσεις για να γίνει κάτι ουσιαστικό και γόνιμο με τ/κ ομάδες, δεν υπάρχουν στεγανά, λέει ο Σάββας Κυριακίδης σχετικά με τη συνεργασία με Τ/κ καλλιτέχνες ή θιάσους

Έχουμε βέβαια τη διαβεβαίωση ότι ο ΘΟΚ θα λειτουργήσει όπως κάθε κρατικό θέατρο

–Ποια είναι η άποψή σας για το ζήτημα της υπαγωγής του ΘΟΚ στο υπό σύσταση Υφυπουργείο Πολιτισμού;

–Συμπορεύομαι απόλυτα με τη θέση που έχει διατυπωθεί από τον Οργανισμό, και δεν μπορώ να διανοηθώ ότι άνθρωπος του πολιτισμού πιστεύει κάτι διαφορετικό. Εξυπακούεται ότι χρειαζόμαστε υφυπουργείο Πολιτισμού και είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Η γνώμη μας λοιπόν είναι ότι οι κινήσεις πρέπει να είναι προσεκτικές, και παρά το επείγον του θέματος, έπρεπε να είχαμε χθες υφυπουργείο, τώρα που μπαίνει το πράγμα στις ράγες, πρέπει οι κινήσεις να είναι προσεκτικές και να μη γίνουν λάθη, για να μη χρειαστεί να επιστρέψουμε... Έχουμε βέβαια τη διαβεβαίωση του υπουργείου Παιδείας ότι ο ΘΟΚ θα λειτουργήσει όπως κάθε κρατικό θέατρο της πολιτισμένης Ευρώπης, δεν θα περιοριστεί δηλαδή στο να ανεβάζει απλώς θεατρικές παραστάσεις.

–ΘΟΚ και Θυμέλη δηλαδή ελεύθερο θέατρο... πώς σχολιάζετε αυτή τη σχέση...

–Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι με πλήρη συνείδηση δεν έχω καμία εμπλοκή με το Σχέδιο Θυμέλη, δεν γνωρίζω ούτε ποιοι αιτούνται, ούτε τους τίτλους, ούτε τίποτε και αυτό το έκανα διότι δεν πρέπει να μένει στο μυαλό κανενός η υποψία οιουδήποτε ανταγωνισμού. Δεν έχουμε κανένα λόγο να ανταγωνιστούμε τα άλλα θέατρα. Μέχρι σήμερα το Θυμέλη λειτουργούσε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, δεδομένων των συνθηκών και τηρουμένων των αναλογιών; –αύριο θα πάει στο Υφυπουργείο– αν με ρωτάτε αυτό θα σας πω ότι οι άνθρωποι που λειτουργούσαν το Θυμέλη έκαναν τη δουλειά τους με πολλή συνέπεια, αγάπη και γνώση του αντικειμένου.

–Ο Οργανισμός δίνει το απαραίτητο βάρος στο παιδικό και το εφηβικό θέατρο;

–Θέλω να πιστεύω ότι η παρουσία μου στον ΘΟΚ συνεχίζει μία πολύ προσεκτική πολιτική στο παιδικό θέατρο και πιστεύω πως όση δουλειά κάνει ο οργανισμό μας στην κατεύθυνση του παιδικού θεάτρου, με κάποιον τρόπο με τη σειρά τους να κάνουν και οι εκπαιδευτικοί με τα παιδιά. Σε σχέση με το εφηβικό θέατρο μόνο το γεγονός ότι υπάρχει η εφηβική σκηνή στις Αποθήκες, με την απόλυτη στήριξη του Δ.Σ. δείχνει ότι υπάρχει έγνοια, και δεν είναι μόνο το ανέβασμα μιας παράστασης, αλλά ένα φάσμα δραστηριοτήτων.

–Συνεργασία με τ/κ θέατρα ή και καλλιτέχνες θέλουμε να έχουμε;

–Υπάρχουν κατ’ αρχάς εντελώς αντικειμενικές δυσκολίες, αλλά πέρα αυτών, δεν έτυχε μέχρι να πάρω στα χέρια μου ή να έλθει κοντά μου κάποια πρόταση από την τ/κ πλευρά αξιόλογη ώστε να αναζητήσω ίσως μια επικοινωνία ή πιθανή συνεργασία. Όμως, θα δείτε ότι στο πρόγραμμα των Αποθηκών –καθόλου τυχαία– θα φιλοξενηθεί μία παράσταση θεάτρου σκιών, από τον Izel Seylani, αυτό δείχνει ότι δεν έχω στεγανά, απλώς πρέπει να υπάρχουν οι σωστές προϋποθέσεις για να γίνει κάτι ουσιαστικό και γόνιμο. Μην ξεχνάτε ότι ο ΘΟΚ με πολύ σοβαρή προετοιμασία βρέθηκε δύο χρονιές στη Σαλαμίνα. Οι καλλιτέχνες δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν, δεν υπάρχουν στεγανά ούτε απαγορεύσεις.

–Η ίδρυση κρατικής δραματικής σχολής σκαλώνει στο καταστατικό του ΘΟΚ... μπορούμε να επιμείνουμε παραπάνω για δημιουργία της; Γιατί χρειάζεται;

–Κατ’ αρχάς να σας απαντήσω γιατί χρειάζεται, μα γιατί υπάρχει επιθυμία από νέους και νέες να σπουδάσουν θέατρο. Είναι απαραίτητη αν θέλουμε να έχουμε θεατρική παιδεία. Στην πιο πρόσφατη επικοινωνία που είχαμε με το υπουργείο μας απεστάλη νομική γνωμάτευση, σύμφωνα με την οποία ο τρόπος που είναι δομημένος ο Οργανισμός δεν του επιτρέπουν να ιδρύσει Δραματική Σχολή. Πέραν τούτου το μόνο που θα ήθελα να πω είναι ότι ο ΘΟΚ δεν μίλησε για πανεπιστημιακού τύπου ακαδημαϊκές σχολές, αυτές δεν βγάζουν ηθοποιούς. Ευελπιστώ ότι αν υπάρξει καλή πρόθεση μπορεί να βρεθεί ένας τρόπος να ιδρυθεί μία κρατική δραματική σχολή που είναι απαραίτητη.

–Τι λείπει σήμερα από το κυπριακό θέατρο, κύριε Κυριακίδη;

–Θα ήταν ευχή μου οι άνθρωποι που ασχολούνται με το θέατρο να αφιερώνουν τις ικανότητές τους, το ταλέντο τους και τον χρόνο τους περισσότερο σε αυτή την τέχνη και με αυτόν τον τρόπο να μπορέσουν να αναδείξουν όλες τις δυνατότητές τους, που έχω την αίσθηση ότι λόγω μιας διάσπασης που υπάρχει δεν έχουν αναδειχθεί στον χώρο του θεάτρου.

–Τι εύχεστε για τον ΘΟΚ;

–Να τα εκατοστίσει! Να συνεχίσει αυτό που είναι, ένα μεγάλο κρατικό θέατρο, που βοηθάει και ανοίγει τον δρόμο στα άλλα θέατρα της χώρας.

Αρχείο ΘΟΚ

–Η ψηφιοποίηση του αρχείου του ΘΟΚ πώς προχωράει;

–Να σας πω πρώτα ότι μέσα στους επόμενους έναν με δύο μήνες θα έχουμε τη νέα ιστοσελίδα του Οργανισμού, πιο λειτουργική, πιο εύκολη στην πρόσβαση. Σχετικά με την ψηφιοποίηση του αρχείου θα πρέπει αν παραδεχτώ ότι αποδείχθηκε πιο σύνθετη υπόθεση απ’ ό,τι φανταζόμουνα. Δεν έχουνε καταφέρει ακόμα να βρούμε κάποιο ευρωπαϊκό πρόγραμμα που θα μας επιτρέψει να το υλοποιήσουμε. Θα σας έλεγα μάλιστα ότι είναι εξίσου απαραίτητο με τη Δραματική Σχολή, είναι ένα δομικό εργαλείο για όσους ασχολούνται με το θέατρο.

Ολοι να νιώθουν ασφαλείς

–Πολύς λόγος έγινε την προηγούμενη περίοδο για την ολιγωρία του Οργανισμού να ανταποκριθεί στο κύμα του #metoo έγκαιρα, εσείς ως καλλιτεχνικός διευθυντής πώς σχολιάζετε;

–Δεν πιστεύω ότι ο ΘΟΚ άργησε να αντιδράσει, το έκανε με ψυχραιμία και στον σωστό χρόνο. Άμεσα έγιναν συνεννοήσεις και δημιουργήθηκε ο Κώδικας Δεοντολογίας. Ξαναλέω ότι δεν υπάρχει καμία ανοχή σε τέτοια γεγονότα. Και όσα έγιναν νομίζω ήταν για το καλό όλων μας, για να αναλογιστούμε όλοι κάποια πράγματα. Όλη αυτή η ιστορία έγινε για να βοηθήσει τον χώρο.

–Στον ΘΟΚ λοιπόν όλοι και όλες θα πρέπει να νιώθουν ασφαλείς και άνετα να καταγγείλουν τυχόν παραπτώματα...

–Έτσι αισθανόμαστε και αυτό είναι κάτι που έχει ήδη ειπωθεί ρητά και ως γραμμή από την πρόεδρο του Δ.Σ. προς όλους και όλες στον ΘΟΚ. Πιστεύω πως οι συνθήκες υπάρχουν για να αισθανθεί κάποιος ελεύθερος και άνετα. Το γεγονός ότι κάποιοι μίλησαν θα επιτρέψει σε όλους μας να επαναπροσδιορίσουμε τις γραμμές αυτές, ήδη το κάναμε με τη συγκεκριμένη στρατηγική πολιτική για την παρενόχληση και να τις εφαρμόσουμε

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση