ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Μια ενανθρώπιση με κόστος

Ο Νεοκλής Νεοκλέους στην παράσταση «Πίθηκος – Άνθρωπος» από το Θέατρο ΑντίΛογος μίλησε για την εν αλύσεσι ελευθερία

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Αναπόδραστα, όταν δεις το όνομα του Φραντς Κάφκα σε κάποια μορφή τέχνης θα σκεφτείς ότι θα αντιμετωπίσεις μεταμορφώσεις, ζητήματα εξουσίας, αλλά και κοινωνικές αλλαγές, φόβο, ιδανικά. Στην περίπτωση του Θεάτρου ΑντίΛογος με τον μονόλογο «Πίθηκος – Άνθρωπος» έχουμε τη διασκευή του διηγήματος «Αναφορά σε μια Ακαδημία» του Φραντς Κάφκα από τον Νεοκλή Νεοκλέους, ο οποίος και ερμηνεύει τον μοναδικό ρόλο, τον πίθηκο, τον Κοκκινοσημαδεμένο, που κατάφερε να ενανθρωπιστεί… για να παραδώσει μία διάλεξη. Η ερμηνεία στον «Πίθηκο – Άνθρωπο» του Νεοκλή είναι ένα ακόμη εξαιρετικό δείγμα της θεατρικής παιδείας που διαθέτει ο ηθοποιός, καθώς και της υποκριτικής σκευής που φέρει.

Ο Νεοκλής Νεοκλέους κατάφερε να δώσει λόγο και χρόνο στη μουσική της Χριστίνας Αργύρη, η οποία κραυγάζοντας αρχεγονικά δημιουργεί τις συνθήκες της ιδέας της οντολογικής ύπαρξης και άλλοτε με τις μελωδίες της να μοιράζει ελπίδες και αγωνίες. Σε αυτούς τους δύο έδωσε χώρο ο Σάββας Μυλωνάς, με τα τελάρα – καθρέπτες, στη δική μου ανάγνωση tabulae rasae, όπου εγγράφεται, εν είδει ημερολογίου, η περιπέτεια του πιθήκου, και πόσο ωραία η Καρολίνα Σπύρου σχεδίασε τους φωτισμούς, χαραμάδες ελπίδας από τα τελάρα, το κλουβί του πίθηκου, που οι ελεύθεροι άνθρωποι θέλησαν να φυλακίσουν. Καθρέπτες, επίσης, για να δει ο καθένας από εμάς τον εαυτό του και πώς μοιάζει και αν έλαβε οργουελική μορφή…

Ο Νεοκλής Νεοκλέους στιγμή δεν σταμάτησε να κοιτάζει στα μάτια το κοινό, όπως κοιτάζει το άλογον ζώο τον άνθρωπο. Μιμήθηκε τον βηματισμό του πίθηκου, ο οποίος εν τέλει ως άνθρωπος καταφέρνει να βγει στο βήμα και να δώσει διάλεξη, για το πώς γίνεται κανείς άνθρωπος. Δεν το ήθελε, αλλά θέλησε να το προσπαθήσει, πιθηκίζοντας και ας κατάλαβε ότι ο αγώνας του ήταν άγονος, άλλη η ελευθερία του πιθήκου και διαφορετική εκείνη του ανθρώπου, για την οποία στο τέλος θα πρέπει να ντρέπεται.

Καταγγελτικός ο Κάφκα και ο Νεοκλής Νεοκλέους καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης κατάφερε να δείξει τον ανθρωπόμορφο πίθηκο και πώς μιμείται και κάποτε γυρίζει και αγαπά εκείνα που μισούσε. Στο «Πίθηκος – Άνθρωπος» φάνηκε ξεκάθαρα ότι ο άνθρωπος της εποχής που γράφτηκε το έργο «Αναφορά σε μια Ακαδημία», δηλαδή λίγο πριν από τη λήξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, τη χρονιά της Οκτωβριανής Επανάστασης και των ζυμώσεων που προηγήθηκαν, είναι τραγικά όμοια με την εποχή μας. Εν ολίγοις, ο καφκικός λόγος ορθοτομήθηκε από τον Νεοκλή Νεοκλέους και με εκείνον επικεφαλής το κοινό της διάλεξης του ανθρώπου πιθήκου προβληματίστηκε για τη διαφορά της διεξόδου και της ελευθερίας, αλλά και για το ποιοι είναι οι σημερινοί Χάγκενμπεκ, που περιφέρουν την αξιοπρέπειά μας εν είδει τροπαίου, κατά το δοκούν.

 

Παραστάσεις:

Σάββατο 18, 25 Ιανουαρίου, ώρα 8:30 μ.μ. και Κυριακή 19 , 26 Ιανουαρίου, ώρα 7:00 μ.μ. Λευκωσία: Flea Theatre Γιάννη Κορομία 2, Καϊμακλί

Λεμεσός: Παρασκευή 24 Ιανουαρίου, ώρα 8:30 μ.μ. Κέντρο Παραστατικών Τεχνών ΜΙΤΟΣ (Παλιό Ξυδάδικο) CENTER OF PERFORMING ARTS "MITOS"

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση