ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Σε επίπεδα-ρεκόρ οι ναύλοι για μεταφορά εμπορευμάτων

Για πρώτη φορά στα χρονικά ξεπέρασε τις 10.000 δολάρια

Kathimerini.gr

Στα ύψη έχει βρεθεί το κόστος για τη μεταφορά αγαθών με τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) από την Ασία στην Ευρώπη, όπως αποτυπώνεται στον σχετικό δείκτη – για πρώτη φορά στα χρονικά ξεπέρασε τις 10.000 δολάρια. Κι αυτό φανερώνει το σοβαρό πλήγμα που υφίστανται τόσο οι εξαγωγείς όσο και οι εισαγωγείς οι οποίοι είναι αντιμέτωποι με τις αλυσίδες τροφοδοσίας, που εξαιτίας της πανδημίας βρίσκονται στα όριά τους. Συγκεκριμένα, ο δείκτης Drewry World Container, ο οποίος δόθηκε στη δημοσιότητα την Πέμπτη, κατέδειξε πως ο ναύλος για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίου μήκους 40 ποδών (12,2 μέτρων περίπου) από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ εκτινάχθηκε στις 10.174 δολάρια, δηλαδή είχε αύξηση 3,1%, έναντι της περασμένης εβδομάδας, ενώ εάν συγκριθεί με τα ισχύοντα πριν από έναν χρόνο, τότε η αύξηση είναι της τάξεως του 485%, δηλαδή πρωτοφανής. Επιπλέον, βάσει των στοιχείων του Drewry World Container, ο σύνθετος δείκτης οκτώ κύριων δρομολογίων ανήλθε κατά 2% στις 6.257 δολάρια από την προηγούμενη εβδομάδα και ήταν 293% υψηλότερος από ό,τι πριν από ένα χρόνο. Οι δύο προαναφερθέντες δείκτες εκτινάχθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ 10ετίας.

Υψηλό τίμημα

Στις Ηνωμένες Πολιτείες και αλλού πολλοί αποστολείς φορτίου χρειάστηκε να πληρώσουν περισσότερο από 10.000 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο στις σημερινές ανελαστικές συνθήκες της αγοράς για θαλάσσιες μεταφορές. Τα συμβόλαια, που κλείνουν με τις ναυτιλιακές εταιρείες, εμπεριέχουν προβλέψεις για επιπλέον δαπάνες, ώστε να διασφαλίσουν είτε την έγκαιρη παράδοση είτε την εγγυημένη φόρτωση των προϊόντων τους. Το γιατί διογκώνονται οι ναύλοι έχει να κάνει με το ότι η ζήτηση υπερβαίνει κατά πολύ τη διαθεσιμότητα των χαλύβδινων εμπορευματοκιβωτίων 20 και 40 ποδών, που αντιπροσωπεύουν και το μερίδιο του λέοντος στο παγκόσμιο εμπόριο. Οι καταναλωτές προβαίνουν σε δυναμικές αγορές, οι επιχειρήσεις κάνουν μαζικά ανανέωση των αποθεμάτων τους, ενώ, παράλληλα, δημιουργούνται ποικίλα προβλήματα από την καθήλωση του πλοίου στη Διώρυγα του Σουέζ στα τέλη Μαρτίου έως τις συμφορήσεις στα λιμάνια. Και ο συνδυασμός όλων αυτών προκαλεί καθυστερήσεις και υψηλότερα κόστη για όσους επιλέγουν τη διά θαλάσσης μεταφορά, αλλά και αυξάνουν τα έσοδα για όσους τη διεκπεραιώνουν.

Στα μέσα της εβδομάδας ο Μάικλ Ο’ Σάλιβαν, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ενδυμάτων με έδρα το Νιου Τζέρσεϊ, Burlington Stores, τόνισε ότι «τα προβλήματα στην αλυσίδα τροφοδοσίας και στη μεταφορά εμπορευμάτων επιδεινώνονται συνεχώς και αυτή η συνθήκη ενδεχομένως να επηρεάσει δυσμενώς τα περιθώρια λειτουργικών κερδών μας». Εν τω μεταξύ, αξίζει να σημειωθεί ότι η τιμή της μετοχής στον κολοσσό της ναυτιλίας με τα περισσότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, Moller-Maersk A/S, ανήλθε σε επίπεδα-ρεκόρ στις αρχές της εβδομάδας, ενώ η ισραηλινή ανταγωνίστριά του, ZIM Integrated Shipping Services, η οποία στα τέλη Ιανουαρίου εισήχθη στο χρηματιστήριο, είδε τη μετοχή της να διαπραγματεύεται σε επίπεδα τριπλάσια από την τιμή της αρχικής δημόσιας εγγραφής της των 15 δολαρίων. Δεδομένης μάλιστα της εκτίναξης των ναύλων μεταφοράς φορτίου, παρατηρείται τόνωση στη ζήτηση για νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το πρώτο πεντάμηνο του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της ένωσης ναυτιλιακών εταιρειών ΒΙΜCO.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι οι καθυστερήσεις στη θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων λόγω της συμφόρησης στα λιμάνια και της έλλειψης εμπορευματοκιβωτίων έχουν στρέψει ορισμένα φορτία, όπως τα έπιπλα κήπου, στα αεροπλάνα. Τα σχετικά ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του κλάδου μεταφοράς φορτίων στην εταιρεία ταχυμεταφορών DHL Global Forwarding, Freight, Τιμ Σουόργαθ. Παράλληλα, από μέρους της αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά και της βιομηχανίας πλαστικών και χημικών, ενισχύεται η ζήτηση για μεταφορές από αέρος. Και ο λόγος είναι ότι οι εταιρείες ανανεώνουν τα αποθέματά τους και οι οικονομίες ανακάμπτουν γρηγορότερα από το αναμενόμενο, όπως προσέθεσε ο ίδιος. Δεδομένου, μάλιστα, ότι χιλιάδες επιβατικά αεροσκάφη, τα οποία συνήθως διεκπεραιώνουν περίπου το ήμισυ των παγκόσμιων αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών, εξακολουθούν να είναι προσγειωμένα, η χωρητικότητα περιορίζεται και οι ναύλοι αυξάνονται. Τέλος, όπως επισήμανε ο κ. Σουόργαθ, «οι άνθρωποι είναι πολύ πρόθυμοι να ξοδέψουν, έχουν ακόμα περισσότερα χρήματα, γιατί δεν πήγαν διακοπές την περυσινή χρόνια – οπότε θα σπανίζει η χωρητικότητα για εναέρια μεταφορά φορτίου έως το 2022. Επίσης, επειδή τα εμβολιαστικά προγράμματα στην Ασία καθυστερούν, αποτρέπονται οι άνθρωποι εκεί από το να ταξιδέψουν, οπότε λιγότερα αεροσκάφη θα διατίθενται ως επιβατικά και για μεταφορά φορτίου».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση