ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ποιος τιμά και ποιος μειώνει τον Μακάριο;

*Του Κώστα Μαυρίδη

Την περασμένη Κυριακή τελέστηκε στην Παναγία του Κύκκου, το ετήσιο μνημόσυνο του Αρχιεπ. Μακαρίου, Πρώτου Προέδρου της Κύπρου, με τον Αβ. Νεοφύτου (ΔΗΣΥ) εκφωνητή του επιμνημόσυνου λόγου.

Για την καθαυτό εκφώνηση από τον Αβ. Νεοφύτου γράφτηκαν επικριτικά σχόλια (κυρίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης) με αφετηρία των επικρίσεων την παραδοσιακή αντιμακαριακή πολιτική του ΔΗΣΥ ενάντια στην φιλοσοφία του τιμώμενου προσώπου. Για αυτό, η αποδοχή εκφώνησης επιμνημόσυνου λόγου είναι πρωτίστως θέμα προσωπικής ευθυκρισίας του ομιλούντος.

Προσωπικά, δεν θα αποδεχόμουν (ούτε θα επιδίωκα) να ήμουν ομιλητής για κάποιον με τον οποίον διαφωνούσα ριζικά, ή τον θεωρούσα συνυπεύθυνο για την καταστροφή της Κύπρου.

Παρά τις «παραδοξότητες» και αντιφατικότητες, ο Αβ. Νεοφύτου είχε μια ευκαιρία να στιγματίσει όσους υπονόμευσαν για χρόνια την κρατική νομιμότητα με κορύφωση το πραξικόπημα ενάντια στον Μακάριο, παρέχοντας στην Τουρκία την καλύτερη ευκαιρία για να εισβάλει. Μάλιστα, οι αρχηγοί και ιθύνοντες της παρανομίας (και όχι τα πιόνια, οι αφελείς και οι «χρήσιμοι ηλίθιοι» της Ιστορίας), όντως υπήρξαν συνυπεύθυνοι για την καταστροφή της Κύπρου.

Ήταν επίσης ευκαιρία να εγκωμιάσει όσους αντιτάχθηκαν στην παρανομία και επιχείρησαν να εμποδίσουν το πραξικόπημα και να ακυρώσουν το επερχόμενο έγκλημα της εισβολής. Ωστόσο, ο Αβ. Νεοφύτου επέλεξε να στρεβλώσει τις διαχρονικές θέσεις και πεποιθήσεις του Μακάριου.

Επισημαίνω ότι καθένας μπορεί να διαφωνεί ριζικά με τις όποιες πολιτικές του Μακάριου, αλλά αποτελεί ασέβεια και ιεροσυλία η στρέβλωση και αλλοίωση των θέσεων και πεποιθήσεων του Μακάριου κατά την εκφώνηση του επιμνημόσυνου λόγου για τον Μακάριο! Χαρακτηριστικό είναι το απόσπασμα από την ομιλία όπου ο Αβ. Νεοφύτου υπέδειξε ότι ο Μακάριος «καθόρισε ένα ρεαλιστικό πλαίσιο διεκδίκησης για την απαλλαγή της Τουρκικής κατοχής και τη λύση του Κυπριακού προβλήματος στα πλαίσια μιας Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας».

Όχι μόνο δεν υπάρχει πουθενά τέτοια θέση του Μακάριου, αλλά υπάρχουν δηλώσεις του περί του αντιθέτου! Επιπλέον, η τελευταία ομιλία του Μακάριου για τις μαύρες επετείους της εισβολής και πραξικοπήματος, μερικές μέρες πριν πεθάνει, δεν έχει οποιαδήποτε σχέση με τις πεποιθήσεις που ο Αβ. Νεοφύτου προσάπτει στον Μακάριο. Ομολογουμένως, αν από την ομιλία του Αβ. Νεοφύτου αφαιρεθούν οι αρχικές ιστορικές αναφορές στον Μακάριο, θα μπορούσε να ήταν ομιλία σε προεκλογικό του ΔΗΣΥ ή εκδήλωση της ΝΕΔΗΣΥ.

Ο Αβ. Νεοφύτου προσάρμοσε αυθαίρετα τον αποθανόντα και τιμώμενο στις σημερινές πολιτικές σκοπιμότητες και στην ουσία τον μείωσε. Ο Μακάριος δεν ήταν αλάνθαστος, ούτε η τότε εποχή ήταν ιδανική δημοκρατία. Αλλά ο Μακάριος πρέπει να αξιολογηθεί στις τότε ιστορικές συνθήκες και με βάση τα σπουδαία και σημαντικά της εποχής και πάντα με σεβασμό στο πνεύμα των πεποιθήσεων του.

Παρεμπιπτόντως, η ομιλία του Αβ. Νεοφύτου προκάλεσε δυσφορία σε αρκετούς παρόντες που προσήλθαν στο μνημόσυνο για να τιμήσουν τον Μακάριο και είχαν προσωπική αντίληψη των απόψεων του Μακάριου και προσήλωση στις πολιτικές του. Η δυσφορία των παρευρισκομένων (ιδιαίτερα των αντιστασιακών) ήταν έντονη σε βαθμό που κάποιοι αποχώρησαν στη διάρκεια της ομιλίας.

Γιατί πρέπει η ιεροσυλία και στρέβλωση να σταματήσει; Επειδή είναι πρωτίστως θέμα σεβασμού προς τον νεκρό ο οποίος όσο ζούσε εξέφρασε τις απόψεις του και πλέον αδυνατεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του. Το χειρότερο είναι πως αν η στρέβλωση αυτή συνεχιστεί, ενδεχομένως σε λίγα χρόνια κάποιος άλλος ομιλητής να φανταστεί τον Μακάριο στην εξέδρα της περιβόητης πλατφόρμας υπέρ του σχεδίου Ανάν.

* Κώστας Μαυρίδης- Ευρωβουλευτής ΔΗΚΟ (S&D) - costas.mavrides@europarl.europa.eu

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Προσωπικότητες στην ''Κ'': Τελευταία Ενημέρωση

X