ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Δημόσιες σχέσεις και επικοινωνία στα χρόνια της πανδημίας

Της ΑΝΝΑΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

Το 2020 ήταν μια χρονιά όπως καμία άλλη για τον τομέα των δημοσίων σχέσεων, της επικοινωνίας και όχι μόνο. Αν είχαμε τη δυνατότητα να διαγράψουμε από το ημερολόγιο αυτή τη χρονιά και να ξεκινήσουμε ξανά, οι περισσότεροι από εμάς, μάλλον θα το κάναμε. Η μεμψιμοιρία βέβαια δεν βοηθά σε κάτι, έτσι όσο πιο γρήγορα τελειώσουμε με τις αναλύσεις για το 2020 και τις προβλέψεις για το 2021, τόσο πιο γρήγορα μπορούμε να γυρίσουμε σελίδα, σωστά; Την προηγούμενη χρονιά, βέβαια, δεν ήταν και όλα άσχημα. Το κίνημα Black LivesMatter, η χωρίς προηγούμενο διχαστική εκλογική διαδικασία στις ΗΠΑ, το ολόδικό μας σκάνδαλο των «χρυσών» διαβατηρίων είναι μερικά από τα γεγονότα τα οποία επιτάχυναν τις υπάρχουσες τάσεις. Ας δούμε, λοιπόν, τι να περιμένουμε το 2021.

Υβριδικό μοντέλο εργασίας: Η μετάβαση στην ψηφιακή εργασία, χωρίς δηλαδή φυσική παρουσία, είχε ήδη ξεκινήσει στους περισσότερους επιχειρηματικούς τομείς. Η πανδημία απλώς επιτάχυνε τον ψηφιακό μετασχηματισμό.Η εταιρεία ερευνών Gartner σε πρόσφατη έρευνά της προβλέπει ότι «η εξ αποστάσεως εργασία διαφαίνεται ζωτικής σημασίας ούτως ώστε οι επιχειρήσεις να μπορέσουν να ανακάμψουν» το 2021. Αυτό βέβαια δημιουργεί ανάγκες που αφορούν θέματα ψηφιακής ασφάλειας, κάτι στο οποίο πολλές εταιρίες οφείλουν να επενδύσουν.Η ζωντανή ροή (live streaming) είναι πια η επικρατούσα τάση: Το 2020 έφερε καινοτομίες στον τρόπο επικοινωνίας, ειδικά στη χρήση πλατφορμών βίντεο ζωντανής/συνεχούς ροής όπως το Twitch, παρόλο που στην Κύπρο δεν είναι ακόμη ευρέως γνωστό. Είναι σίγουρο πως θα δούμε και άλλες παρόμοιες ιδέες να πραγματοποιούνται. Οι εκδηλώσεις (events) θα είναι πια υβριδικά γεγονότα που προσελκύουν τόσο φυσικούς όσο και εικονικούς συμμετέχοντες και συμμετέχουσες. Η ισότητα, η διαφορετικότητα και η συμπερίληψη παύουν να είναι «μαρκετίστικες» λέξεις: Η συζήτηση όσον αφορά τη διαφορετικότητα, την ισότητα και τη συμπερίληψη έχει πλέον ξεκινήσει. Οι άνθρωποι πια, το κοινό δηλαδή, είναι υποψιασμένο, παρακολουθεί, αξιολογεί και έχει ανάγκη να συνδεθεί με το αγαπημένο του brand σε συναισθηματικό επίπεδο.

Οι επιχειρήσεις μέσω των δημοσίων σχέσεων και της εταιρικής επικοινωνίας τους οφείλουν να εστιάσουν σε αυτό το θέμα αλλά την ίδια στιγμή να το εφαρμόζουν στην πράξη.Το μάρκετινγκ και οι δημόσιες σχέσεις/εταιρική επικοινωνία οφείλουν να αλληλοσυμπληρώνονται: Υπάρχει πάντα μια ένταση μεταξύ Μάρκετινγκ και ΔΣ/ΕΕ ιδιαίτερα σε μεγάλους οργανισμούς. Το Μάρκετινγκ θεωρείται ως υπεύθυνο για την προώθηση και την ανάπτυξη, ενώ οι ΔΣ/ΕΕ θεωρούνται πιο αμυντικές, και εστιασμένες στη διαχείριση κρίσεων και φήμης. Αυτές οι υποθέσεις αναδεικνύονται καίριες όταν Μάρκετινγκ και ΔΣ/ΕΕ ανταγωνίζονται τμήματα του προϋπολογισμού. Το κλειδί της επιτυχίας είναι η συνεργασία και η αφοσίωση στις προσδοκίες των πελατών τους. Οι δημόσιες σχέσεις επικοινωνούν αξίες: Φυσικά, το γεγονός αυτό δεν είναι καινούργιο, αλλά όλα τα στοιχεία δείχνουν μια συνεχιζόμενη πίεση στα brand για ευθυγράμμιση του μάρκετινγκ και της επικοινωνίας τους με τις εταιρικές αξίες.

Στην Κύπρο βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια βαθιά ρήξη μεταξύ πολιτικού συστήματος και πολιτών, η οποία σηματοδοτεί την έναρξη μιας εποχής κατά την οποία οι επιχειρήσεις πια θα διαδραματίζουν σπουδαιότερο ρόλο μέσα από την έκφραση των εταιρικών τους αξιών και του brand τους. Καινοτομία, καινοτομία, καινοτομία: Οι μεγάλες καινοτόμες ιδέες που προσελκύουν την προσοχή των μέσων ενημέρωσης, γεφυρώνουν τον εικονικό με τον φυσικό κόσμο, εμπλέκουν πελάτες και υπαλλήλους θα είναι πιο σημαντικές από ποτέ. Το 2020 ήταν, λοιπόν, μια ιδιαίτερη χρονιά στην οποία μάθαμε πολλά. Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε πως ανάκαμψη από την πανδημία δεν σημαίνει «επιστροφή στο φυσιολογικό». Αντ’ αυτού μας δίνεται η ευκαιρία να ορίσουμε ένα νέο μέλλον. Αν μπορεί κανείς να περιοριστεί σε τρεις τομείς δράσης, οι οποίοι θα είναι κρίσιμοι στους μήνες που έρχονται αυτοί είναι η βιωσιμότητα, η ψηφιοποίηση και η εμπιστοσύνη. Ο προγραμματισμός για το έτος ήταν σίγουρα δύσκολος και επιβάλλονται συχνές επανεκτιμήσεις και αξιολογήσεις. Η ανθεκτικότητα των brand το 2020 βασίστηκε στον ψηφιακό μετασχηματισμό και στην δυνατότητα ευελιξίας. Το 2021 θα απαιτήσει το ίδιο.

Η κα Άννα Προδρόμου είναι σύμβουλος Επικοινωνίας.

Προσωπικότητες στην ''Κ'': Τελευταία Ενημέρωση