ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Νομικές αστοχίες και γκάφες

Του ΠΕΤΡΟΥ ΚΡΟΝΗ

Η πρόσφατη απόφαση του Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου μάς δίνει την ευκαιρία να φρεσκάρουμε στο μυαλό μας άλλες παρόμοιες περιπτώσεις του παρελθόντος. Οι νομικές γκάφες είναι λάθη ή παραλείψεις που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια νομικών διαδικασιών και μπορούν να έχουν σημαντικές συνέπειες. Οι νομικές γκάφες της αρχαιότητας είναι αρκετά ενδιαφέρουσες και συχνά αποκαλύπτουν πολλά για τις κοινωνίες της εποχής.

Η δίκη του Σωκράτη στην αρχαία Αθήνα το 399 π.Χ. είναι ένα από τα πιο γνωστά παραδείγματα. Ο Σωκράτης κατηγορήθηκε για διαφθορά των νέων και ασέβεια προς τους θεούς της πόλης. Παρά την υπεράσπισή του, καταδικάστηκε σε θάνατο πίνοντας κώνειο. Αυτή η δίκη θεωρείται ως κακή δικαιοσύνη και ως μια μεγάλη νομική γκάφα, που οδηγήθηκε περισσότερο από πολιτικά κίνητρα παρά από πραγματική ενοχή. Στη δίκη του Αριστείδη, γνωστού και ως ο Αριστείδης ο Δίκαιος, εξορίστηκε από την Αθήνα το 482 π.Χ. μέσω της διαδικασίας του οστρακισμού. Παρά το γεγονός ότι ήταν ένας από τους πιο σεβαστούς και δίκαιους πολίτες, η εξορία του θεωρείται ως μια νομική γκάφα, καθώς βασίστηκε σε πολιτικές αντιπαραθέσεις και όχι σε πραγματικά εγκλήματα.

Η δίκη του Πρωταγόρα (490 π.Χ. - 420 π.Χ.) είναι ένα ενδιαφέρον και λιγότερο γνωστό επεισόδιο της αρχαίας ελληνικής ιστορίας. Ο Πρωταγόρας, ένας από τους πιο διάσημους σοφιστές της αρχαιότητας, κατηγορήθηκε για ασέβεια (αθεΐα) λόγω των φιλοσοφικών του απόψεων. Ο Πρωταγόρας πίστευε ότι η γνώση είναι σχετική και εξαρτάται από τις αισθήσεις και τις εμπειρίες του κάθε ατόμου. Η διάσημη ρήση του «πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος» (ο άνθρωπος είναι το μέτρο όλων των πραγμάτων) αντικατοπτρίζει αυτή την άποψη. Επιπλέον, στο έργο του «Περί Θεών», δήλωσε ότι δεν μπορούσε να γνωρίζει αν οι θεοί υπάρχουν ή όχι, κάτι που θεωρήθηκε βλάσφημο από τους Αθηναίους. Η κατηγορία για ασέβεια οδήγησε στην καταδίκη του και στην καύση των βιβλίων του στην αγορά. Για να αποφύγει περαιτέρω διώξεις, ο Πρωταγόρας διέφυγε προς τη Σικελία, αλλά το πλοίο του ναυάγησε και πνίγηκε. Αυτή η δίκη δείχνει πώς οι φιλοσοφικές απόψεις μπορούσαν να προκαλέσουν σοβαρές αντιδράσεις στην αρχαία Αθήνα, ιδιαίτερα όταν αμφισβητούσαν τις παραδοσιακές θρησκευτικές πεποιθήσεις.

Η Ναυμαχία στις Αργινούσες (νησιά στα παράλια της Μικράς Ασίας απέναντι από τη Λέσβο) έγινε το 406 π.Χ. κατά τα τέλη του Πελοποννησιακού Πολέμου μεταξύ οκτώ Αθηναίων στρατηγών που ηγούνταν 155 τριήρεων και του Σπαρτιάτη Καλλικρατίδα που ηγείτο 120. Μετά τη μάχη οι έξι Αθηναίοι στρατηγοί εκτελέστηκαν επειδή δεν κατάφεραν να σώσουν ναυαγούς. Η δίκη ήταν εσπευσμένη και δεν ακολούθησε τις κατάλληλες νομικές διαδικασίες, οδηγώντας σε εκτεταμένη κριτική.

Η δίκη και η σταύρωση του Ιησού Χριστού είναι ένα άλλο παράδειγμα. Η δίκη του Ιησού από τον Πόντιο Πιλάτο και το Σανχεντρίν θεωρείται από πολλούς ως άδικη και παράνομη, καθώς παραβιάστηκαν πολλές νομικές διαδικασίες της εποχής. Αυτά τα παραδείγματα δείχνουν πώς οι νομικές διαδικασίες της αρχαιότητας μπορούσαν να επηρεαστούν από πολιτικά και κοινωνικά κίνητρα, οδηγώντας σε αποφάσεις, που εκ των υστέρων θεωρούνται άδικες ή λανθασμένες. Πολλά παραδείγματα μπορούν να δοθούν και από την πιο σύγχρονη ιστορία.

Στην ιδανική περίπτωση, οι νομικές αποφάσεις θα πρέπει να προσπαθούν να εξισορροπούν τόσο τους υφιστάμενους νόμους όσο και την επιδίωξη της δικαιοσύνης. Αυτή η ισορροπία διασφαλίζει τη δίκαιη εφαρμογή των νόμων, ενώ παράλληλα επιτρέπει την προσαρμοστικότητα έναντι των εξελισσόμενων κοινωνικών κανόνων. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την εξέταση της πρόθεσης πίσω από τον νόμο, το πλαίσιο της υπόθεσης και τον πιθανό αντίκτυπο της απόφασης. Μερικές φορές, η αυστηρή τήρηση των υφιστάμενων νόμων μπορεί να μην οδηγήσει σε δίκαιη έκβαση. Η αλληλεπίδραση μεταξύ νόμου και δικαιοσύνης είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη μιας δίκαιης κοινωνίας.

Στην πρόσφατη απόφαση, το ερώτημα που τίθεται είναι αν το δικαστήριο έκανε προσπάθεια εξισορρόπησης των δύο θέσεων, αφού ο κατηγορούμενος προσπαθούσε να κυνηγήσει τη διαφθορά, η οποία μπορεί να εμφανιστεί ως κλοπή, υπεξαίρεση, νεποτισμός, δωροδοκία έως εκβιασμός ή ως αθέμιτη επιρροή, κάτι που σίγουρα έχει σχέση με τη δικαιοσύνη.

 

Ο κ. Πέτρος Κρόνης είναι πρώην εκπαιδευτικός.

petros.kronis@gmail.com

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Προσωπικότητες στην ''Κ'': Τελευταία Ενημέρωση