ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
Τελευταία Ενημέρωση: 09:34
 

Ικέτες, μα όχι και ζητιάνοι

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Έχουμε το εξαιρετικό χάρισμα εδώ στην Κύπρο να τα κάνουμε όλα πολιτικά, να τα δημιουργούμε πολιτικά, από τη γέννησή τους. Σκεφτόμαστε πολιτικά, πολωτικά, όμως, από την ώρα που ξεκινάμε τη μέρα μας έως το τέλος της. Όλα είναι πολιτικά και μάλιστα σε υπερβολικό βαθμό. Υπάρχει ένα διεθνές κύκλωμα που θέλει να μας εκμεταλλευτεί, που συνωμοτεί εναντίον μας, γιατί είμαστε ειδική περίπτωση.

Αυτό ακριβώς κάναμε και με τις «Ικέτιδες» της συμπαραγωγής ΘΟΚ και Εθνικού Θεάτρου της Ελλάδας. Η παράσταση του Στάθη Λιβαθινού με ηθοποιούς από την Ελλάδα και την Κύπρο από την πρώτη στιγμή είχε να αντιμετωπίσει ένα βασικό πρόβλημα, τη σύγκριση με την παράσταση του Νίκου Χαραλάμπους το 1978. Σημαντικό εμπόδιο, που σε συνάρτηση με την όχι ενθουσιώδη αποδοχή από τον σκηνοθέτη (βλ. συνέντευξή του στο «Παράθυρο» του «Πολίτη») να ανεβάσει το συγκεκριμένο ευριπίδειο δράμα δημιουργούνται οι πρώτες ρωγματώσεις στο σκηνοθετικό οικοδόμημα και στο πώς θα βλέπαμε την παράσταση.

Η παράσταση των «Ικέτιδων» του Λιβαθινού ξεκίνησε, επίσης, με έναν κύκλο συζητήσεων για την αυταξία του κυπριακού θεάτρου, για την εμμονή του ΘΟΚ να πάει στην Επίδαυρο και αν έπρεπε ή όχι να επιμείνει και αν ο ΘΟΚ, εν τέλει, είναι παρακολούθημα των εν Ελλάδι θεατρικών και πολιτιστικών δρώμενων. Αναρωτιόμαστε, πού είναι η κυπριακότητα του θεάτρου μας και γιατί δεν αναδεικνύουμε τα δικά μας θεατρικά ταλέντα και πάει λέγοντας. Ενδοσκόπηση και άγιος ο Θεός. Όπως έχω γράψει και άλλοτε το κυπριακό θέατρο, ή αν το θέλετε τα εν νοτία Κύπρω θεατρικά πράγματα τα τελευταία χρόνια έχουν αλλάξει άρδην. Ταλέντα πολλά, προτάσεις πολλές, καλές παραστάσεις πολλές, αλλά και κακές αρκετές. Ηθοποιοί που βλέπουν θέατρο και εκτός Κύπρου, που δοκιμάζονται και δοκιμάζουν υπάρχουν πια και οι σκηνοθέτες έχουν υλικό για να δουλέψουν.

Προς τι η γκρίνια, λοιπόν, για την Επίδαυρο; Γιατί είναι μείζον σφάλμα η συμμετοχή του ΘΟΚ στην Επίδαυρο; Αν φταίει ο ΘΟΚ για τις επιλογές του, ας βγει κάποιος να το πει ξεκάθαρα, αν φταίει το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες για τη στρεβλή ή εθνοκεντρική θεατρική ανάπτυξη ας βγει κάποιος να το καταγγείλει, αρμοδίως, με γεγονότα. Αλλά, αλήθεια, ποιος θα απαγορεύσει στον ΘΟΚ να πάει στο Φεστιβάλ της Αβινιόν; Πότε πήγε στο Φεστιβάλ Θεάτρου των Συρακουσών ή της Μέδινα; Τα βάζουμε με τον ΘΟΚ γιατί επέλεξε να συμμετάσχει στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με συμπαραγωγή, γιατί και πάλι μας έπιασαν κότσους, και πάλι πληρώσαμε τους καλαμαράδες και, και, και. Νισάφι.

Ο ΘΟΚ συμμετείχε σε μία συμπαραγωγή, μετά από μία απορριφθείσα πρόταση, πάλι με τις «Ικέτιδες», σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Λάρκου με επικεφαλής τη Δέσποινα Μπεμπεδέλη. Το γιατί απορρίφθηκε η πρόταση δεν το ξέρει κανείς, αν υπάρχουν σκιές να τις φωτίσουμε, επιμένω, αν θα ήταν μία καλή παράσταση, επίσης, δεν θα το μάθουμε ποτέ –εκτός και αν ο ΘΟΚ την ανεβάσει του χρόνου σε ένα άλλο φεστιβάλ ή απλώς στην Κύπρο και γιατί όχι στη Σαλαμίνα. Η παράσταση, λοιπόν, από την αρχή αντιμετωπίστηκε ανεξήγητα για εμένα ως κυπριακής ιδιοκτησίας, δεν πολυπαιζόταν η τραγωδία, υπήρχαν και οι εμβληματικές «Ικέτιδες» του Νίκου Χαραλάμπους. Τέσσερα χρόνια μετά την τραγωδία του Ιουλίου του 1974 αυτό το ευριπίδειο δράμα ήταν επίκαιρο όσο τίποτε άλλο, μανάδες και σύζυγοι, κόρες και εγγονές περίμεναν τους αγαπημένους τους, να τους χαρούν ή να τους θάψουν. Τραγωδία κυπριακή σε όλο της το μεγαλείο.

Ο Νίκος Χαραλάμπους και τα υπόλοιπα βαριά ονόματα του κυπριακού θεάτρου δεν έπαιζαν… απλώς μετέφεραν επί σκηνής εικόνες βιωματικές, αν μου επιτρέπεται αυτή η θεώρηση. Βαριά κληρονομιά για το κυπριακό θέατρο, οπωσδήποτε, αλλά το αρχαίο θέατρο είναι παρακαταθήκη οικουμενική. Άραγε, πώς θα έπαιζαν οι Ιταλοί της Τεργέστης ή της περιοχής του Φρίουλι τις «Ικέτιδες» μετά το 1945; Πώς θα έπαιζαν τις «Ικέτιδες» οι Σλοβένοι της Ίστριας επίσης μετά το 1945; Έχουν και εκείνοι το συναισθηματικό υπόβαθρο των αγνοουμένων και των σκοτωμένων και άλλοι πολλοί. Απλώς μιας σκέψη κάνω…

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Σχόλια αναγνωστών

«Άνετος» με το πόδι πάνω στο τραπέζι ο Μπόρις Τζόνσον

«H Bρετανική αναίδεια στο μεγαλείο της!!! »
knak  |  09:17

Ξεκάθαρη η τοποθέτηση των ΗΠΑ για το ιρανικό τάνκερ

«Μακάρι να ήταν η στάση των ΗΠΑ η ίδια και για την `άτακτη` Τουρκία. Δυστυχώς ο πηδηχτούλης Τραμπ δεν ...»
knak  |  09:15

Κόντρα για την Λάρα μεταξύ βουλευτή και τμήματος Αλιείας

«Χαράλαμπος Πιττοκοπίτης: αμελητέα προσωπικότητα!»
ΑΚΑ  |  20:47

«Ο Αντώνης τώρα μπορεί να κοιτάζει με τα ματάκια του το μέλλον»

«Ο Ιησούς Χριστος, η Πάναγία θεοτόκος και όλοι οι αγιοι να θεραπεύσουν τον μικρό αντώνη και να γίνει ...»
Μαριος  |  16:44

Απόστολος Κουρουπάκης: Τελευταία Ενημέρωση

X