ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Πονεμένη ιστορία, διηγώντας την να κλαις

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Έγραφα τον Απρίλιο του 2021: «Είχα γράψει τον Αύγουστο του 2020: “Μήπως τελικά θαήταν καλύτερα το φετινό Φεστιβάλ να είχε αναβληθεί και τα προϋπολογισθέντα χρήματα είτε να δινόντουσαν προς ενίσχυση την ντόπιας καλλιτεχνικής παραγωγής, είτε –αν αυτό είναι δυνατόν– να εντάσσονταν στον επόμενο προϋπολογισμό του Φεστιβάλ, ώστε αυτό να κάνει μία δυναμική και επαναστατική αρχή το 2021;”. Μετά τον Νοέμβριο του 2020 ξαναέγραψα: “Πάντως, το δραστικότερο από όλα το έγραψα πριν από μερικούς μήνες και δεν ήταν άλλο από το να ακυρωθούν για το 2020 τα Κύπρια, και να βρισκόταν τρόπος να μη χαθούν τα χρήματα που προοριζόντουσαν γι’ αυτά. Ήταν μια καλή ευκαιρία να ανασυνταχθεί το πράγμα, να πέσουν ιδέες για το 2021, να ζυμωθεί περισσότερο το Υφυπουργείο Πολιτισμού, αλλά το κυριότερο, να αποφύγουμε δυσάρεστες καταστάσεις […]». Συγχωρέστε μου την περιαυτολογία, αλλά ειλικρινά εξανίσταμαι…” .

Πέρασαν ήδη αρκετές ημέρες από τη λήξη του Φεστιβάλ Κύπρια, το οποίο για ακόμη μία χρονιά, κατά την άποψή μου, δεν άφησε το αναμενόμενο αποτύπωμα, έγινε για να γίνει. Και για ακόμη μία χρονιά δεν δικαιολόγησε τον τίτλο του, διεθνές με την έννοια που έχουμε στο μυαλό μας δεν ήταν και αυτό συνέχισε για μία ακόμη χρονιά. Θα μου πει κάποιος ότι φέτος τα πράγματα ήταν διαφορετικά, είμαστε post covid-19 era, και γι’ αυτό και ο δηλώθηκε από την αρχή από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Άντη Παρτζίλη ότι αυτό που φέτος επιδιώχθηκε ήταν τα Κύπρια να έχουν πρόγραμμα κυπρο-κεντρικό, «με στόχο την ενίσχυσητης καλλιτεχνικής κοινότητας της Κύπρου, χωρίς όμως ναπληγεί ο διεθνής χαρακτήρας του Φεστιβάλ». Και σε αυτό δεν έχω καμία αντίρρηση, αλλά θα προτιμούσα να δινόταν περισσότερη έμφαση στον διεθνή χαρακτήρα του φεστιβάλ, και όχι γιατί υποτιμώ την κυπριακή δημιουργία, ή επειδή θεωρώ ότι αυτή δενπρέπει να ενισχυθεί, άλλωστε πολλάκις το έχω γράψει, αλλά φέτος θα μπορούσε το διεθνές φεστιβάλ Κύπρια να είναι λίγο περισσότερο εξωστρεφές. Θα είχε ενδιαφέρον να γνώριζε κανείς ποιες προτάσεις απορρίφθηκαν από το εξωτερικό και για ποιον λόγο. Άραγε υπήρχαν προτάσεις από άλλες χώρες πλην της Ελλάδας, του Ισραήλ, του Ηνωμένου Βασιλείου; Ποιο είναι το αποτύπωμα του του Φεστιβάλ στο εξωτερικό; Ο κ. Παρτζίλης αναφέρεται στο σημείωμά του στην προβολή του Φεστιβάλ σε διεθνές επίπεδο, ποια ήταν αυτή; Θα ήθελα να γνωρίζω.

Βέβαια, πριν κάνω το άλμα και πάω στο εξωτερικό, με ενδιαφέρει ποιο είναι το αποτύπωμα του Φεστιβάλ στο εσωτερικό. ∆υστυχώς, πέραν όσων ασχολούμαστε με τα πολιτιστικά επαγγελματικά ή άλλως πως, κανένα αποτύπωμα σε ευρεία κλίμακα δεν άφησε. Και δεν ευθύνονται φυσικά οι καλλιτέχνες, εγχώριοι ή μη, αλλά η ίδια η δομή και η φιλοσοφία του φεστιβάλ, ο τρόπος που είναι στημένο, ο τρόπος με τον οποίο προγραμματίζονται οι παραστάσεις.

Ποια εκστρατεία ενημέρωσης του κοινού, μέσω τουΤύπου, ηλεκτρονικού καιμη, έγινε; Καμία, γιατί δεν έγινε συνέντευξη Τύπου, να μαζευτούμε εμείς οι τρεις-τέσσερις κατ’ επάγγελμα πολιτιστικοί συντάκτες και να μας οργανώσουν οι λειτουργοί του φεστιβάλ, για το πώς θέλουν να επικοινωνήσουν το φεστιβάλ, να μας εξηγήσουν γιατί εν έτει 2021 θεωρείται καινοτομία η δημιουργία και καθιέρωση τηλεφωνικού κέντρου πληροφοριών με παγκύπριο αριθμό, η εφαρμογή και καθιέρωση του ηλεκτρονικού τρόπου διάθεσης εισιτηρίων, ο ανασχεδιασμός της ιστοσελίδας του Φεστιβάλ με link για αγορά εισιτηρίων, η δημιουργίασελίδαςστο facebook; ∆εν είναι καινοτομίες αυτές, συγγνώμη, είναι δουλειές που μπορούν να γίνουν μέσα σε μία εβδομάδα, οι περισσότερες τουλάχιστον.

Γιατί δεν έγινε απολογισμός για τις παραστάσεις; Πόσους θεατές είχε καθεμία από τις παραγωγές, σε Λευκωσία και Λεμεσό; Είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε, διότι μιλάμε για δημόσιο χρήμα, το οποίο δαπανάται προς όφελος του πολίτη. Οφείλει το Φεστιβάλ να ενημερώσει για τα πεπραγμένα του, έτσι να μπορέσουμε και εμείς που φαίνεται ότι το πολεμούμε να απολογηθούμε αν είμαστε άδικοι. Χρειάζεται να ξεκαθαρίσω ότι δεν πολεμώ το ∆ιεθνές Φεστιβάλ Κύπρια, σε καμία περίπτωση, απλώς θέλω να το δω να εξαπλώνεται, να γίνεται αιτία να μπορώ να δω πράγματα που διαφορετικά δεν θα έβλεπα, κι εγώ και χιλιάδες άλλοι και άλλες.

Εν ολίγοις το διεθνές φεστιβάλ Κύπρια πρέπει να αναδομηθεί, αναδιαμορφωθεί, να το δούμε από την αρχή. ∆εν ξέρω πώς θα κατανεμηθούν οι 120.000 χιλιάδες για την Αγορά Υπηρεσιών Καλλιτεχνικού ∆ιευθυντή του Φεστιβάλ για το 2022, ούτε γνωρίζω μετά βεβαιότητας ποιος ή ποια μπορεί να είναι επικεφαλής του χρόνου. Αυτό που ξέρω είναι ότι τα Κύπρια πρέπει να πάψουν να είναι πεδίον περιορισμένης δόξης, και τοπικά λαμπρό.

Έκλεινα τον Απρίλιο του 2021: «Φρονώ ότι πρέπει να αλλάξει τελείως το φεστιβάλ, και ελπίζω ότι αυτό να γίνει με τη δημιουργία του υφυπουργείου Πολιτισμού, το οποίο και αυτό το μετακινήσαμε για την επόμενη Βουλή, μετά τις εκλογές, και ξανά μανά συζητήσεις». Το ίδιο φρονώ και τώρα, αλλαγή σε όλα, όμως!

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Απόστολος Κουρουπάκης: Τελευταία Ενημέρωση